Feministbrud på kulturjakt i Örebro

Jag firade min födelsedag i Örebro i år igen. Det har blivit en trevlig tradition även om årets besök på Lost City bjöd på en skräckinjagande vattenrutschkanetur som inkluderade mig och min dotter och tyvärr ingen ring. Vi lever så man får väl ändå säga att det gick bra. Igår var jag en kort sväng på stan medan familjen slappade på hotellrummet. Efter det åkte vi till Wadköping för att barnen skulle få springa av sig lite.

Det blev lite bilder till en kulturjakt. Det fina är att det ofta inte spelar någon roll hur länge eller hur kort tid man är på ett ställe, kultur hittar man precis överallt!

Örebro slott

I Örebro brukar vi (brukar kan man väl säga om man tillsammans varit i Örebro tre gånger?) bo på Stora hotellet bredvid slottet. Hotellet är fint och ligger bra och utsikten över slottet till frukosten ger en extra guldkant. Här är slottet på kvällen när vi varit och tagit en öl på Bishop Arms och var på väg att äta middag.

Bokrea i Örebro

Dagen efter födelsedagen kilade jag ner på stan för att kolla rean. Det var inte en jättestor bokhandel, men jag hittade Sigrid Undsets första del av Kristin Lavransdotter, som ingår i en nobelprisserie. Jag tänkte köpa dem alla, så även om det känns konstigt att ha första delen i en bok så köpte jag den (jag har ju hela boken i en annan utgåva). Jag köpte också Hanne-Vibeke Holsts Pesten, som jag undvikit att läsa pga längden och så känner jag oftast inte för att läsa långa böcker elektroniskt (fråga mig inte varför).

Pingvin av Linnea Jörpeland

När jag sneddade över Stortorget gick jag förbi rådhuset och i ett hörn stod denna lilla sötnos, Pingvin av Linnea Jörpeland.

Kokslov i Örebro

I Wadköping pågick en utställning om sportlov i ett av de vackra röda gamla husen. Från början var det ett kokslov, ett lov för att skolan skulle slippa värmas upp under en vecka och så att man skulle kunna spara koks. Under den veckan fick barnen möjlighet att prova på olika vintersporter. Koksloven infördes 1940. Under 50-talet kom man på att det även var praktiskt med lov för att förhindra infektionsspridning.

Hjalmar Bergmans museum i Örebro

I samma byggnad fanns ett litet Hjalmar Bergman-museum. Det är oklart om han bott där, men jag tror inte att så är fallet. Han är en Örebro-son och Wadköping syftar på en svensk stad, kanske Örebro eller Västerås eller en mix. Örebro har dock anammat den fiktiva staden och byggt ett friluftsmuseum med det namnet. Det var ett mysigt litteraturmuseum, men Hjalmar Bergman verkar ju varit en allt annat än mysig man. När han kom på att han hade dragning till män och gick ut för att ragga, låsta han in sin fru Stina för att hon inte skulle kunna lämna honom.

Wadköping och Cajsa Wargs gränd

Wadköping friluftsmuseum är verkligen trevligt. Här ses två hus och Cajsa Wargs gränd. Cajsa Warg är också en känd Örebropersonlighet som staden är stolt över!