Bokmässan 2022: En bokmässa i selfies

Jag avslutar mina bokmässereferat genom att publicera mina selfies som jag tog under mässan. Jag bestämde mig innan för att, eftersom jag inte hade inbokade intervjuer som jag brukar, skulle jag i all fall ta en selfie och ställa någon intressant fråga. Jag hörde mig för vad personerna gjorde på mässan, men så blev allt så rörigt och gick så fort så det blev mest bilder och inte så mycket samtal. Här kommer en lista på kända och okända kulturmänniskor som jag träffade under bokmässan 2022.

Selfies i kronologisk ordning

Jag och Angelica Öhrn

Angelica Öhrn var glad över att det äntligen var bokmässa och att det återigen arrangerades mingel och förlagsfester. Angelica skriver barn- ungdomsromaner om fotboll och ridning.

Anna Wåglund och jag

Att springa på Anna Wåglund i vimlet var oerhört roligt! Hon är en av mina bästa vänner samt också kommunikationschef på Stockholms stadsbibliotek. På mässan var hennes uppgift att promota Biblioteket Play och hoppas att fler bibliotek hakar på. Spana in Biblioteket Play här.

Jag och Tove Lifvendahl

Jag och Tove Lifvendahl minglade tillsammans på Timbros mingel och vi pratade mycket politik och dagsaktuella frågor. Tove var på mässan med Svenska Dagbladet och hennes bok Handbok för politiker och politiskt intresserade har skrivits om och getts ut på nytt.

Jag och Kalle Lind

Jag stötte på Kalle Lind på ett mingel och vi har träffats förut. Vi hade intressanta diskussioner om versaler i sociala medier och om Kalles engagemang på bokmässan.

Callum Bloodworth

Callum Bloodworth, som namnet till trots är en svensk författare, träffade jag på en bokfrukost i regi av SelmaStories. Han har skrivit en bok om kärlek under pandemin, Berätta tre saker (BonnierCarlsen) och eftersom jag är lite intresserad av hur pandemin kommer att behandlas i litteraturen nu och framöver, vill jag verkligen läsa den!

Johanna Lundin och jag

Johanna Lundin är före detta bokbloggare som gått vidare i karriären och blivit boktipsare på Gokväll. Det känns egentligen som det enda karriärsteget vi bokbloggare har om vi vill ”avancera” och det är verkligen supercoolt att Johanna har tagit det klivet!

Paul Frigyes och jag

Paul Frigyes skrev 2020 boken I Ukraina – på drift som jags ut på Silc förlag. boken har av naturliga skäl fått ett uppsving nu efter kriget och jag plockar själv ut den olästa boken ur min bokhylla.

Jag och Oksana Zabuzjko

Oksana Zabuzjko har varit något av en idol sedan jag läste boken med den mest fantastiska titeln kanske någonsin – Fältstudier i ukrainskt sex (nyutgiven på Norstedts). Hade tyvärr inte med boken för signering, men fick en selfie.

Jag och Katyrina Kirsten

Kateryna Kisten kom för att lyssna på Oksana Zabuzjko och jag flög på henne och sa att hon ju är känd från TV. Vet inte om det är så vanligt för ukrainska skådespelare att bli igenkända utomlands, men alla som sett Folkets tjänare med Volodymyr Zelenskyj vet att hon spelar hans syster i serien. Hon är riktigt rolig så missa inte den serien! På bokmässan var hon för att läsa ukrainska dikter och det var underhållande att lyssna på även om jag inte förstod det hon läste (dikterna tolkades, men inte med samma inlevelse som Kateryna stod för).

Johanna Schreiber och Frida Malmgren

Johanna Schreiber och Frida Malmgren har tillsammans gett ut barnböcker och serien heter Hemliga klubben. Den nya rykande färska boken (som jag fick signerad!) heter Strömavbrottet och förlaget är B Wahlströms. Jag har tidigare läst och skrivit om Skolavslutningen.

Jag och Lina Nordquist

Jag sprang också på min partikollega Lina Nordquist och jag gratulerade henne till att blivit återval till riksdagen. Förra året gav hon ut boken Dit du går, följer jag och hon är i dagarna aktuell med Livet innan du dör. Båda böckerna är utgivna på Romanus och Selling.

Jag och Victoria Belim

Victoria Belim var på mässan och promotade sin bok Röda sirener som nyligen getts ut på Brombergs på svenska. Hon är till vardags journalist och boendes i Bryssel, men i boken går hon tillbaka till sina ukrainska rötter.

Ilaria Tuti

Jag och Rebecka Edgren Aldén

Rebecka Edgren Aldén och jag bor nästan grannar och träffas ibland i närområdet när hon går ut med hunden och jag har lämnat barn eller ska träna (ok, det sistnämnda hände inte precis i förrgår) eller så ses vi på bussen (händer rätt ofta faktiskt). Hon var på bokmässan för att dela ut Crimetime award och så har hon ju gett ut boken Svarta segel i sommar på Romanus & Selling.

Jag och Tobias Söderlund

Bokmässans sista selfie blev med barnboksförfattaren Tobias Söderlund som jag lärde känna på Instagram under initiativet #jagbokhandlar. Han är aktuell med boken En mardröm i källaren i serien om spökhunden Buster på Rabén och Sjögren. Jag träffade både honom och Rebecka utanför hissarna i Gothia Towers och den uppmärksamme förstår att jag träffade Rebecka FÖRE jag åkte upp och fixade i ordning mig och Tobias EFTER 🙂