Recension: Edgren Aldén, Rebecka; Svarta segel; 2022

Svarta segelEn av böckerna jag såg fram emot att läsa efter midsommar var Svarta segel av Rebecka Edgren Aldén. Jag har tyckt mycket om hennes tidigare böcker och den här är början på en ny serie. Boken är utgiven på Romanus & Selling och jag läste boken, till skillnad från författaren andra böcker, som jag lyssnat på.

Annika är frivillig vid sjöräddarna på Värmdö och älskar det uppdraget och stämningen vid stationen. Joanna bär på en stor sorg (den värsta man kan tänka sig, varning för det!) och har gett sig ut på en segeltur med sin storebror Zack. Annika och Joannas liv korsas en smula när Annika besöker Grinda och träffar sin lillasyster Sofies pojkvän Peter. Joanna ser sitt obehagliga ex Peter och blir rädd. Samma kväll ser Annika en kvinna i en klippskreva och när hon förstår av polisen att kvinnan förmodligen utsatts för ett brott, blir hon nyfiken. Peter försvinner samma natt och slutar höra av sig till Sofie.

Svarta segel är inte en klassisk deckare med ett mordfall och utredning, utan kriminalbiten snarare smyger snare sig på oss. Rätt som det är har den tämligen lågmälda starten dragit oss in i en tråd av händelser där det är lätt att misstänka både den ena och den andra. Joannas och Zacks historia är viktig och spännande och Sofies nutid ger oss ledtrådar. Det är mycket snyggt uppbyggt och det är spännande och manar till sträckläsning.

Det märks att Rebecka Edgren Aldén kan sin segling och kan området. Det är också en riktigt spännande intrig som går tillbaka i tiden utan att det känns långsökt. Många har sagt att detta är Rebeckas bästa bok hittills och jag är beredd att hålla med. Tycker att det ska bli spännande att följa livet på sjöräddningsstationen och ser fram emot fler dagar i skärgården med spännande skärgårdslitteratur.