Bokmässan 2019: Så många nya böcker – så lite tid!

Nya böcker i september 2019

Det är snart bokmässa och en massa spännande böcker har kommit ut. jag vill läsa allt för att kunna komma väl förberedd till seminarier och intervjuer. Men såklart kommer jag inte att hinna. Det är så mycket jag vill och jag har ändå ett heltidsjobb och en familj vid sidan av läsandet. Dags att prioritera med andra ord!

Jag väntar på Gileads döttrar (Norstetds). Den skulle skickats till mig i torsdags, men posten i Hammarby Sjöstad är inte att leka med alla gånger. Varje dag har jag fått ett bokpaket, men varje dag har det varit något annat. Något annat bra, men inte den. Jag längtar SÅ mycket efter att få läsa den så att jag nästan spricker. I helgen ska jag se till att se klart säsong tre av Handmaids tale så har jag bara boken framför mig när den väl kommer.

Annars har jag börjat på Auður Ava Ólafsdóttirs Fröken Island och tycker om den. Ólafsdóttir skriver lågmälda böcker som alltid lämnar mig med många tankar. Jag älskar att hon har en så stor närvaro av sitt hemland Island i böckerna och att jag verkligen får känna kylan, stormarna och ensligheten. Fröken Island är inget undantag och jag tror att jag kommer att tycka om den som helhet. Den handlar dessutom om skrivande så det är ett extra plus!

Han Kang är en spännande författare från Bokmässans temaland Sydkorea. Jag hade med henne i min julkalender med kvinnor som borde kunna få nobelpriset i litteratur. Jag kan inte påstå att jag älskar hennes böcker eller slukar dem. De är oerhört svåra och obehagliga, men samtidigt är det stor litteratur. En fd kollega sa ”hon skrev en bok om hur fruktansvärt det var i ett krig och sedan lyckas hon med konststycket att skriva en bok om en kvinna som bli vegetarian som är ÄNNU mer obehaglig”. Jag ser fram emot Den vita boken med skräckblandad förtjusning. Boken ges ut på svenska på Natur och Kultur.

Silvia Avallone är en favorit som också har kommit ut med en ny bok på svenska, också hon på Natur och kultur. Där livet är ofullkomligt ska vara en feministisk bok om barnlöshet och ofrivillig graviditet, Där livet är fullkomligt. Men precis som i författarna ovan så vet jag att det inte kommer att bli någon solskenshistoria kantad av vackra italienska miljöer. Nej, Avallone visar ofta en mer dyster bild av sitt land. Hon gör det mycket bra!

Slutligen fick jag en liten bonus idag. Dramatiska damer från Historiska media av Maria Persson och Nils Hjort. Den handlar om 75 kvinnor genom historien som alla haft ett dramatiskt livsöde. Det verkar vara en Rebelltjejer för vuxna. Jag ser fram emot läsning!

1. Jag blev nyfiken på ”Fröken Island”! Passar dessutom till mitt läsprojekt 2019 att läsa tio böcker i år från länder där jag aldrig varit.

• Hanna16 september, 2019 kl. 10:39
      • Svara

Den är bra! Kul utmaning. Mitt mål var länge att läsa från alla länder jag har varit i. Svårare än jag trodde 🙂