Recension: Pleijel, Agneta; Doften av en man; 2017

Doften av en manI försomras lyssnade jag på Agneta Pleijels uppläsning av sin barndomsskildring Spådomen. På semestern valde jag att lyssna på hennes andra självbiografiska bok, Doften av en man. Boken tar vid där den första slutade, när hon flyttar hemifrån.

Agneta, eller hon som hon kallar sitt ungdomsjag, har flyttat till Göteborg för att studera litteraturvetenskap och det är 60-tal. Hon bor i en rivningslägenhet i Haga. Föräldrarna har separerat, men är inte skilda och de spelar fortfarande en stor roll i hennes liv. Hon bekymrar sig för sin mamma och hon vill vinna sin pappas förtroende och kärlek. En annan stor del spelar olika män som hon träffar. Hon börjar också förstå att det är olika måttstockar på kvinnor och män och hon får fler och fler erfarenheter av män som berättar för henne hur det egentligen förhåller sig.

Jag tyckte att den här boken fokuserade alldeles för mycket på alla män som författaren haft förhållande med. Hennes karriär kom i skymundan. Vi får små glimtar då och då av att hon skriver avhandling och ger ut böcker, men männen är i fokus. Kanske är det medvetet, för att visa hur det var för henne i livet, eller så är hon så färgad av sin uppväxt att hon inte tänker på att hon definierar sig genom sina förhållanden till män. Jag tror att det är det förstnämnda, men tyckte ändå att det blev lite mycket.

Jag läste boken för att jag var intresserad av tidsmarkörer från 60-70-talet och helst från Göteborg och det fick jag! Det mest intressanta var alla diskussioner med män som förklarar för kvinnor vad de egentligen tycker, exempelvis att de lider av penisavund. Psykoanalysens betydelse i samtalet var underhållande att läsa om. Sedan är den politiska delen mycket intressant beskriven. Pleijel menar att den gärna utesluter folk för att de är för borgerliga eller så hugger kommunisterna ihjäl varandra (bildligt) för att de anklagar den ene för att vara mindre röd än den andre. Det känns som att hon fångade tidsandan på pricken där.

Det är en fin skildring av den 20-åriga unga kvinnan som har livet framför sig och som famlar efter en trygg tillvaro. Jag hade önskat mig mer av vänner, skolan och karriären än just bara män, men i det stora hela är det en feministisk bok som är mycket läsvärd.