Recension: Alfaro, Catarina (red); Paula Rego – Secrets & Stories; 2018

Paula Rego - Secrets & StoriesSectrets & Stories är en film som konstnären Paula Rego son Nick Willing, gjort om sin mamma. På Paula Regos museum i Cascais kunde man köpa den här boken, som bygger på filmen, av blanda andra Catarina Alfaro. Den innehåller även texter från Paula Rego själv. Boken är tvåspråkig, på engelska och portugisiska.

Paula Rego föddes i Lissabon och växte upp i Estoril mitt emellan Lissabon och Cascais. Hon tillhörde en borgerlig familj och fadern, som inte gillade regimen, skickade sin dotter till England för att studera konst. Rego etablerade sig i England och bor än idag i London. Hennes konst är starkt influerad av feministiska frågor. Hon skildrar ofta könsskillnader och orättvisor. En utställning hon gjorde var efter att Portugal röstat för att inte tillåta abort i landet 1998 och den visade kvinnor efter illegala aborter eller kvinnor med stor skam.

I Secrets & Stories får vi många berättelser från Paula Regos liv och många fantastiska konstverk från hennes karriär. Hon verkar ha levt ett händelserikt liv och det hade inte varit möjligt utan progressiva föräldrar som lät henne lämna det auktoritära Portugal som styrdes med järnhand av Salazar. Hon gifte sig med engelsmannen och konstnären Victor Willing. De fick tre barn tillsammans av vilka Nick är den yngsta. Victor är död sedan 1988, men Paula Rego lever fortfarande.

Jag tyckte att det var oerhört spännande att läsa om Paula Rego, som redan hunnit segla upp som en konstnärsfavorit hos mig. Nu är jag enormt sugen på att se filmen och ångrar att jag inte köpte den (den skulle finnas överallt enligt kvinnan jag pratade med på museet). Den verkar dock finnas att se online, så det ska nog ordna sig.