Paula Rego – en spännande feministisk konstnär från Cascais

Var det en sak jag verkligen ville göra i Cascais förutom att hänga med min storfamilj och göra saker barnen gillar, så var det att se Paula Rego-museet. Paula Rego föddes i Cascais, men flyttade till England som 17-åring och där är hon fortfarande verksam. Vad jag inte hade lyckats läsa mig till innan var att Paula Rego är feminist och att hon genom sin konst visar på orättvisor mot kvinnor samt synliggör könsroller. Hennes pappa var radikal och ville få sin dotter bort från diktaturen och de konservativa bojorna och skickade därför iväg henne till London.

Paula Regos museum i Cascai

Museet är inhyst i en vacker och lite speciell byggnad nära hamnen i Cascais. Den har alltid lika utställningar och hade jag varit på hugget hade jag kunnat få se två. De bytte nämligen i tisdags. Det är alltid Paula Regos konst som ställs ut.

Paula Regos museum i Cascai

Den utställning som nu pågår handlar om gamla folksagor och här har Rego inspirerats av sagorna och format sin konst utifrån dem, men lyft fram kvinnorna och ibland ändrat på könsrollerna. Här ser ni ett antal sagofigurer i tyg.Paula Regos museum i Cascai

Jag blev glad och förvånad av att ett halvt rum var tillägnad den slaviska sagofiguren Baba Jaga. Jag vet inte jättemycket om henne, men hon har förekommit i en del litteratur jag läst från Balkan. Boken Baba Jaga la ett ägg, var den första jag läste men jag har stött på henne fler gånger.

Paula Regos museum i Cascai

Här är ett exempel från där Rego experimenterat med sagor från den grekiska mytologin. På bilen ovan ses en kvinnlig kentaur.

Rödluvan och vargen av Paula Rego

Min favorit från museet. Rödluvan och vargen där Rödluvan är extremt skeptisk. Känns som att det är hon som har makten i den här situationen. Att barn har makten över vuxna är något Rego skildrat i fler bilder.

Jag älskade museet och jag älskade Paula Rego och hennes idéer. Jag pratade länge med museepersonalen och jag köpte med mig den dyraste boken om konstnären hem. Det här är inte det sista ni läser om Paual Rego på den här bloggen. var så säkra!