Feministbrud på kulturjakt i Kiev

2001 var jag och en delegation från Liberala ungdomsförbundet i Kiev för att träffa ett liberalt ungdomsförbund där. Det var både stora och små kulturkrockar, men jag hade många givande samtal om feminism och jämställdhet med både killar och tjejer. Vi hade tur med vädret och fick se Kiev från sin vackraste sida. Vi kom dit i april när våren inte riktigt att kommit till Sverige, men väl till Ukraina. Kyrkor är ett viktigt inslag i gatubilden i gamla stan. Här till vänster ser ni Sankta Andreas kyrka.

Här ser ni Sofiakatedralen genom en träddunge taget i en backe. Jag tror i alla fall att det är den kyrkan. Helt säker är jag inte.

Vi fick komma till den här vackra platsen och se Kiev lite från ovan. Jag minns tyvärr inte vad det står klottrat. Men jag vet att Amanda tolkade det då och förhoppningsvis kan göra det igen?

UPPDATERAT

Amanda meddelar att det är ett nonsensklotter. Alternativt betyder det något som vi inte förstår innebörden av. Synd, för det hade varit kul om det hade stått något spännande!

Jag ville passa på att dricka moldaviskt vin eftersom jag hade läst om att det var ett av det landets viktigaste exportvaror. Tyvärr hörde det inte till vanligheterna att restauranger hade vin från sitt södra grannland. Här dricker jag ett glas georgiskt vitt vin och jag minns att jag tyckte att det var gott. Sista dagen lyckades en kille som var med på resan och pratade ryska fixa ett moldaviskt vin som jag kunde ta med hem. Det vinet minns jag att det smakade förfärligt (det avnjöts på en tentafest hemma hos en kursare som bodde med utsikt över hela Göteborg, så det gick ner ändå).