Recension: Ward, Jennifer; Women in medieval Europe 1200-1500; 2002

Women in medieval EuropeMin man utmanade mig i julas att läsa med om kvinnor på medeltiden. Han gjorde det genom att ge mig två böcker om detta ämne på julafton. Den första om Drottningar och sköldmör, läste jag tämligen snabbt, men Jennifer Wards Women in medieval Europe var lite tyngre och lite (ja, vad ska man säga?) tråkigare.

Därmed inte sagt att jag inte lärde mig något, för när jag väl hade läst ut boken, som jag fick reda på av en kollega används som kurslitteratur på universitetet, så tyckte jag att det hade varit mödan värt.

Kvinnor på medeltiden hade inte så många alternativ i livet. Den som inte ville och/eller inte kunde skaffa familj hade möjlighet att gå i kloster, annars stod inte så mycket annat till buds. För drottningar och adelskvinnor fanns det möjlighet att göra karriär och bli mäktiga om de råkade bli änkor, vilket det finns flera exempel på. Annars var det inte så lätt att vara kvinna. Det fanns dem som gjorde något stort och bra med Gud i ryggen, såsom Jeanne d’Arc, men de brändes ofta på bål för häxeri. Medeltiden var inte kvinnornas tidsålder och detta har uppmärksammats av Christine de Pizan som levde då och skrev det som kommit att kallas för den första feministiska boken, Kvinnostaden.

Women in medieval Europe är en gedigen och heltäckande akademisk bok om kvinnor på medeltiden och ska du bara läsa en bok på ämnet så ska du nog läsa den. Men den är på intet sätt populärvetenskaplig eller lättläst så du måste vara mycket intresserad för att orka ta dig igenom den. Men trots att det kanske inte var årets med lustfyllda läsupplevelse så blev jag intresserad av att läsa mer. Kvinnostaden av Christine de Pizan känns som ett måste och någon gång vill jag även läsa mer om drottning Margareta och den heliga Birgitta. Den sistnämndas biografier av Sven Stolpe står i bokhyllan, men det är nog inte läge för dem riktigt än.