Recension: Ney, Agneta; Drottningar och sköldmör; 2004

Drottningar och sköldmörJag fick Agneta Neys bok Drottningar och sköldmör av min man i julklapp för att jag skulle lära mig mer om medeltiden, något han tyckte att jag saknade djupare kunskaper om. Bra initiativ sa jag och läste ut boken på bara några dagar.

Agneta Ney är forskare i historia på Högskolan i Gävle och boken är således en akademisk bok och inte populärvetenskaplig. Boken har undertiteln Gränsöverskridande kvinnor i medeltida myt och verklighet ca 400-1400 och den tar upp Jeanne d’Arc och myterna kring henne, samt krigande kvinnor i isländska sagor. På medeltiden kunde det vara ett brott att klä sig som en man, det fick Jeanne d’Arc bittert erfara. Hon hade kunnat slippa undan dödsstraff hon om klätt sig som en kvinna. Men ändå fanns myterna om sköldmör och valkyrior. Hon tar även upp myterna om Brynhild och Hervor från de isländska sagorna Völsunga saga och Hervararsaga ok Heiðreks. Ney skriver om hur myterna mottogs i sin samtid och att kvinnor i de isländska sagorna var tvungna att vara kyska för att kunna vara gränsöverskridande. Den gifta kvinnan var alltid tvungen att vara vacker och klä sig i kvinnokläder.

Kvinnor har genom histrionen haft det något lättare än män att vara gränsöverskridande, men såklart hade inte inte varit utan svårigheter. Jag tyckte att den mest intressanta delen i boken var den om Jeanne d’Arc och Ney påminner mig om att jag vill läsa mer om henne. Jag fick en lite klarare bild om vad som hände och hur hon lyckades leda en hel armé. Religion och myter spelade en stor roll. Christine de Pizan, som även ibland kalls den första feministen, har skrivit om Jeanne d’Arc, och den källan är extra intressant då de levde samtidigt. de Pisan ska ha skrivit en dikt om henne som jag ska kolla upp om den finns på annat språk än franska. Drottningar och Sköldmör är en kort bok, men den gav mig definitivt mersmak om kvinnor på medeltiden!