Recension: Vild, Anna; Oväsen; 2021

OväsenJag fick möjlighet att recensera en lite ovanligt diktsamling. Oväsen av Anna Vild är egentligen låttexter och till samlingen hör en CD med låtar. Det går också att lyssna på låtarna på Spotify och även på Youtube. Texterna handlar om häxprocesserna i Sverige på 1600-talet, men det går också att dra paralleller till nyare problem.

Musiken och texterna kompletterar varandra, bara att läsa texter blir lite tunt. Jag tyckte att det var spännande att texterna gavs ut som en diktsamling istället för bara texter trakt upp och ner till musiken. Det märks att Anna Vild har ett budskap som hon vill föra fram. Om du lyssnar på intervjuer med henne så slänger hon att just häxprocesserna varit något som hon velat skriva om. Oväsen är som en upprättelse till alla de kvinnor som fick stämpeln häxa.

Här har Anna Vild själv skrivit om varför häxprocesserna fascinerat henne så och vilka paralleller hon drar till tex gaslighting. Ett citat från texten:

Fenomenet är vad vi idag kan se låg till grund för Det stora oväsendet. Som en masspsykos och mental pandemi, utan dess like. Eller? Kanske är den inte unik i sitt slag? Kanske inte ens förpassad till förfluten tid? Kanske är fenomenet och konsekvenserna tidlösa? Kanske pågår den, mellan rader och oklara styckeindelningar, i skrivande stund?

Om du vill ta till dig Annas lyrik, så tycker jag att du ska göra det i musikform, gärna med texterna som underlag. Det är trevlig musik!