Recension: Stub Nybelius, Marit & Hofmann, Annette R (red); License to jump!; 2015

License to jump!Det känns konstigt att läsa en bok om backhoppning i augusti, men i vintras var jag gravid och illamående och tänkte på annat. License to jump! är en bok om kvinnor och bakhoppning. Den var för intressant för att vänta med till vintern. Marit Stub Nybelius och Annette R Hoffmann är redaktörer.

Kvinnor har varit aktiva bakhoppare sedan 1800-talet, men det är först 2014 som de fått tävla i OS. Författarna i boken berättar om vägen till OS och hur de att stött på onödigt många hinder. De amerikanska backhopparna drev en process där de krävde tillträde till OS inför Vancouver 2010. De lyckades inte med det, men fick rätt inför Sotji 2014. Sverige var först med att organisera kvinnor inom backhoppning, men trots det halkat efter mycket. Vår enda stjärna inför Sotji valde att byta medborgarskap till norskt för att få bättre stöd.

Det är en bra redogörelse om kvinnornas backhoppningens början, kamp och tillslut seger i och med inträdet  OS. Det är en svensk bok, men ändå skriven på engelska Jag gissar att det är för att nå större spridning bland backhopparintresserade. Det är en viktig kvinnohistorisk och feministisk skildring av hur kvinnor hållits tillbaka av olika anledningar, oftast för att det ansågs för farligt. Ett fall av en kvinna på en tävling försinkade OS-planerna med flera år, för att ge ett exempel.

Det är faktiskt skrämmande att historien i License to jump! går fram till nutid. Det handlar inte om unkna femtiotalsidéer utan att folk i vår samtid inte tycker att kvinnor kan hålla på med alla sporter. Boken slutar med det som jag funderade på, nämligen att få in tjejerna på Nordisk kombination. Det borde inte vara omöjligt nu när det är ok att vi kvinnor hoppar backe!