Recension: Schreiber, Johanna & Malmgren, Frida; Schlagerfinalen; 2023

SchlagerfinalenHemliga klubben är en bokserie för barn 6-9 år och den är skriven av Johanna Schreiber och tecknad av Frida Malmgren. Båda har gjort böcker för vuxna tidigare, Johanna Schreiber har bland annat gett ut feelgoodböcker om kärlek på Schantz förlag och Frida Malmgren har skrivit och tecknat serien Tjejerna på höjden. Hemliga klubben ges ut på B Wahlströms förlag.

Schlagerfinalen heter den tredje delen i Hemliga klubben-serien och den är uppbyggd på samma sätt som de andra två. Det är tre bästa vänner och ett uppdrag eller mysterium som de måste lösa. I den här boken är det en schlagerfinal som ska ses och en irriterande syster (som spelar en stor roll i alla böcker) som vill sätta käpparna i hjulet för detta. Men barnen har en plan inget kommer att stoppa dem.

Hela bokserien är fina och roliga böcker med spännande innehåll och fina, färgglada bilder. I de två tidigare böckerna letar de efter en försvunnen klubbkassa (Skolavslutningen) och avvärjer ett strömavbrott (Strömavbrottet). Alla böckerna har någon form av rolig tvist och vi vuxna som läser böckerna för våra barn glöms inte heller bort. Har Arvids pappa och Elviras mamma något ihop? Hoppas storasyster Li egentligen på att få hångla istället för att se på schlager?

Det är böcker med bra förebilder. Pojkar och flickor leker med varandra och stereotypa könsroller lyser med sin frånvaro. Du som har barn som kanske precis börjat skolan tycker jag ska införskaffa Schlagerfinalen och läsa den som uppladdning inför Mellosäsongen som startar idag.

Recensionen har varit publicerad i tidningen NU. Prenumerera på NU här.