Recension: Malmgren, Frida; Tjejerna på höjden; 2017

Tjejerna på höjdenFrida Malmgren har debuterat med ett seriealbum som jag blev sugen på. Tjejerna på höjden (Kartago) är en serie om tre tjejer i Hammarbyhöjden. De lever poststudentliv som singlar innan de fått bra jobb och en lysande karriär.

Knutsson, Moa och Finkeln är partyprinsessor som är på jakt efter mannen, kärleken och karriären. Det är en feministisk serie där kvinnorna tar för sig och där de inte nöjer sig med mansplainande killar. Men det finns också en dubbelmoral, såsom så ofta i verkliga livet. Driften med feminister, samtidigt som författaren tydligt tar ställning gör att det finns en humor i detta som jag känner starkt för.

I början av boken tyckte jag inte att det var så kul, men förstod ganska snart att det handlade om att lära känna karaktärerna. Jag störde mig också lite på att alla personer såg så extremt gnälliga ut, men även det vande jag mig vid. När jag så läst en tredjedel började jag tycka att det var rikgit trivsamt. Det var dock lite för lite skillnad mellan personernas personligheter så att jag inte rikgit kunde hålla isär dem. Utseendemässigt var det lättare. Det var småroligt, lagom distanserat och träffsäkert. Det enda jag ibland kunde känna var att jag verkligen inte kan relatera till singellivet längre. På gott och ont. Men jag kommer absolut att läsa mer om tjejerna på höjden!

1. […] ut feelgoodböcker om kärlek på Schantz förlag och Frida Malmgren har skrivit och tecknat serien Tjejerna på höjden. Hemliga klubben ges ut på B Wahlströms […]