Recension: Nedjma; Mandeln; 2004

MandelnNär jag läste Fredrik Segerfeldts bok Från Casablanca till orten, kände jag att jag ville läsa den erotiska boken Mandeln av pseudonymen Nedjma. Boken har några år på nacken och fanns bara i bibliotekets magasin. Som tur var gick det att låna den. Boken gavs ut på svenska på Bazar 2006.

Badra har ett dåligt äktenskap bakom sig och nu har hon hittat en älskare som väcker alla lustar i henne. Förhållandet är dock inte oproblematiskt och Badra måste snart inse att även älskaren har henne i ett grepp, såsom maken hade. Det är fyllt med erotiska avsnitt, både från nutid och dåtid och Badra har haft sex både med män och kvinnor. Bland annat hade hon sex med sina tjejkompisar som barn och på internatskolan hon gick på.

Det är en bra bok som klarar av att balansera en historia och erotiska avsnitt. Det är kittlande och sexigt och de erotiska avsnitten är fint skildrande. Det känns att den som skrivit det är från en annan kultur än jag, men det känns ändå inte konstigt eller fånigt. Jag tycker att det är fantastiskt att kunna skapa en så viktig handling och förena det med erotik, utan att det blir märkligt.

Det som gjorde Mandeln så läsvärd var kombinationen av kvinnans utsatthet och hennes lust. Den lust som hon egentligen inte ska ha. Badras andra man, som hon inte är gift med, låter henne känna lust och tillfredsställer henne mer än gärna, men han utnyttjar henne genom att och såra henne medvetet för att behålla makten över henne. I ett land där en ogift kvinna inte får ha en sexuell relation är hon än mer utsatt.

Jag kategoriserar den här boken under erotik, för det är där den hör hemma. Därmed inte sagt att den inte håller en hög litterär kvalitet, för det gör den. Boken utspelar sig i Tanger och även om det inte är känt varifrån författaren kommer, räknar jag den som en bok från Marocko.