Recension: Jacov, Karin & Lind, Kajsa; Malte Modig och glitterhästen; 2015

Malte Modig och glitterhästenFörlaget Idus har gett ut boken Malte Modig och glitterhästen med text av Karin Jacov och teckningar av Kajsa Lind. Den handlar om en pojke som vill gå utanför rådande könsroller när det kommer till leksaker.

Maltes bästa vän Märta fyller år och han ska köpa en present. Valet faller på en underbart vacker glitterhäst. När Malte kommer hem kan han inte sluta tänka på hästen. Han hittar bara tråkiga saker i sin egen leksakslåda. Han tar en monstergubbe och bestämmer sig för att byta ut den mot hästen. Sagt och gjort, men lyckan ör kort och gnaget tar över. När Märta får syn på gubben blir hon själaglad och vill behålla den trots att Malte berättar sanningen. Gnaget försvinner hos Malte.

Just nu läser vi mycket Mamma Mu och Bockarna Bruse och det är mycket fart och fläng och lockar till mycket skratt, något som inte alltid är så bra när man ska sova. Därför passade Malte Modig så bra. Den är mer lågmäld och den har en bra historia som fängslar. Teckningarna är fina och barnens känslor syns tydligt i dem. Både jag och barnet tycker mycket om den.

Eftersom Kajsa Lind även tecknat Prinsessan Victoria kunde jag inte låta bli att jämföra lite. Jag tycker att det är stor skillnad i genusmedvetna böcker här. Malte Modig har en story, en spänning och ett tydligt slut, tre beståndsdelar som Prinsessan Victoria helt eller delvis saknar. Jag tycker att det är viktigt att böcker inte blir pk för sakens skull utan att barnen också kan tycka att det är roligt och spännande. Malte Modig tar upp ett bra problem för ett barn samtidigt som han får vara en blyg pojke som gillar glitter och blir trygg av en hästs lena man.

1. […] Feministbiblioteket skriver om Kajsa Lind och Prinsessan Victoria (2015 03 10) […]