Recension: Bengtsdotter, Lina; Beatrice; 2020

BeatriceLina Bengtsdotter har äntligen kommit med sin tredje bok om polisen Charlie Lager. Beatrice kom ut nu i sommar och jag valde att lyssna på boken på Storytel, precis som jag gjort med de andra två i serien. Jag tyckte mycket om den första, Annabelle och ännu mer om den andra, Francesca.

Trots visst hopp i slutet av Francesca är Charlie Lager tillbaka i sitt destruktiva beteende med att släpa hem okända män och supa sig dyngrak. När ett spädbarn försvinner i Karlstad, kallas hon dit och hon måste då ta sig i kragen och jobba istället för att festa. Den försvunna flickan Beatrice är dotter till en miljardär på Hammarö och när Lager och hennes kollega börjar nysta i fallet kommer fler och fler hemligheter upp till ytan.

Deckahistorien är relativt enkel och har inte den komplexitet och den spänning som de två föregående böckerna hade, således blev jag lite besviken. Men den stora besvikelsen var att hoppet från Francesca nu helt var släckt, då det visat sig att journalist som Charlie Lager fastnat för, dog. Det hade varit trevligare med mindre destruktivt beteende från Lagers sida, tycker jag.

Jag var också lite irriterad på hela historien med de rika människorna som så totalt utnyttjade alla människor omkring sig och tänker att allt går att lösa med pengar. Det kändes så stereotypt och platt. Dessutom gjorde upplösningen att många ageranden tidigare i boken, blev helt osannolika. Med facit i hand – och nu kanske jag spoilar aningens lite – borde föräldrarna veta vem som var gärningsman eller åtminstone tänka tanken, redan från början.

Jag tycker om att Lina Bengtsdotter återkommer till Gullspång och närheten till Lundsberg (som hon kallar Abrahamsberg), men om det ska fortsätta att gå att skriva om Charlie Lager behövs nog mer variation. Allt kan inte kopplas till Lagers egen barndom och allt kan inte handla om fattiga fyllon i Gullspång vs lyckade rika människor som gått på Abrahamsberg.

Låter jag onödigt hård? Det kan bero på att jag tyckte de andra två böckerna var så bra och var så glad att jag äntligen hittat en deckarförfattare jag gillar och som jag såg fram emot att följa. Jag känner ändå att jag kommer att läsa fler böcker om Charlie Lager och hoppas att Bengtsdotter återfår sin gamla glans!

1. […] Bloggat om boken har Nilmas bokhylla, Kapprakt och Feministbiblioteket […]