Lucka 22: Gynna kvinnliga företagare i Asien

Krans 22Bakgrund

Fattigdomen är utbredd i  Sydostasien och många är de som tigger på gatorna. I Kambodja försörjer barn sina familjer genom att leda saker på landets soptoppar. Turism nämns ofta i negativa ordalag och man pratar om exploatering. Du som turist kan göra något bra, något som faktiskt gör att människor tar sig ur fattigdomen. För det första kan du undvika all inclusive och istället äta gott på lokala restauranger. Handla dina souvenirer i lokala butiker och av strandförsäljare. Du behöver inte gå runt och köpa skräp bara för att gynna försäljningen, det finns de som säljer saker du vill ha; vykort, böcker, frukt och vatten. I Sydostasien är det många kvinnor som jobbar med försäljning i turistområdena och därför bli dagens feministiska resmål att åka och gynna kvinnliga småföretagare (därmed inte sagt att du ska undvika att handla av män, men… ja ni fattar).

Resmålet

Sydostasien är ett fantastiskt resmål och det finns många underbara länder att besöka. Stränder i Thailand, kultur i Kambodja, natur i i Malaysia och krigshistoria i Vietnam. Detta är såklart bara ett axplock. Stränder och kultur finns i flera länder och du behöver inte åka runt så mycket för att hitta en bra mix av allt.

Ta dig dit

Det finns billiga flygbiljetter att få tag på om du inte åker över jul och nyår. Vi reser till Hongkong nu i mars för under 5000 per person. Att resa runt är också ganska billigt och gott om lågprisflyg finns för den som inte vill skuffa runt på buss.

Sydostasien och jag

Det var en dröm att en gång resa dit och jag och min man gjorde vår drömresa till Thailand, Vietnam och Kambodja 2007. Efter det nöjde vi oss inte. Vi planerade en bröllopsresa till Sydamerika 2008, men insåg att det skulle bli för dyrt. Det blev en rundresa i Kina 2009 istället. I januari 2010 bar det av igen till Singapore, Malaysia och Indonesien. Jag har handlat många vykort och massa matten och läsk av kvinnor runt Angkor Wat, jag har köpt batik-tyger i Kuala Lumpur och smycken på stranden på Ko Chang och Hainan. Inte för att något av detta är något revolutionerande, men jag har i alla fall bidragit till att några kvinnor fått lite mer sålt.

Jag köper batik i Chinatown i Kuala Lumpur

Jag handlar batik av kvinnor i Kuala Lumpur. Februari 2010.

Jag köper pärlor på pärlmarknaden i Peking

Jag handlar pärlor på Pärlmarknaden i Peking. Mars 2009.

Jag köper läsk i Angkor Wat-området

Jag köper vatten utanför något av alla tempel kring Angkor Wat i Kambodja. Februari 2007.

Jag köper salladsbestick vid Mekongfloden i Vietnam

Jag köper salladsbestick vid Mekongfloden i Vietnam. Februari 2007.

1 kommentar

1. Snygga bilder, väldigt stilrent!