Kvinnodemonstration 2022: Avslutning och en blick på andra bloggar

Ukrainademonstration i Berlin 2022

Idag har jag demonstrerat här på Feministbiblioteket. Temat för året har varit kvinnorna i Ukraina. Illustrationen ovan är från en demonstration till Ukrainas fördel i Berlin. Det är självklart inte bara kvinnor som drabbas av den ryska invasionen, men dagens inlägg på internationella kvinnodagen 2022 har här på Feministbiblioteket tillägnats de ukrainska kvinnorna. Må de få leva i fred och frihet, sida vid sida med landets män, snarare än vad vi vågar hoppas på!

Fyra inlägg på temat kvinnor i Ukraina
Skänkt pengar till Ukraina

Dessutom har jag skänkt en slant till Silc, en  liberal biståndsstiftelse som främjar demokrati och mänskliga rättigheter genom att stärka demokratiaktivister i diktaturer. De jobbar bland annat med Ukraina och jag vet att de gör ett bra jobb, för jag har själv varit i Ukraina för deras räkning. Det var några år sedan nu, men jag litar helt och fullt på att de gör ett bra jobb. Skänk pengar till dem eller någon annan organisation som du litar på!

Andra bloggar

Det har bloggats om internationella kvinnodagen på andra håll och om ni är sugna på att läsa mer kan ni kika in på dessa bloggar.

På Enligt O kan du läsa en recension av boken Patriarkatet faller av Marta Breen och Jenny Jordahl och den långa listan för Women’s Prize for Fiction 2022.

På Fiktiviteter kan du läsa en recension av Brev till mannen av Bianca Kronlöf.

Du kan även läsa om Brev till mannen på Och dagarna går.

Målbild

Georgiskt vin i Ukraina 2001

Såhär vill jag sitta på en uteservering i Kiev igen. Snart!