Kvinnodemonstration 2022: Kvinnliga kulturpersonligheter i Ukraina

ukrainas flagga

Det här inlägget ska handla om kulturpersonligheter och feminister från Ukraina. Jag är verkligen ingen expert på ukrainsk litteratur och kultur, men jag har samlat ihop tips och det jag själv läst och läst om tidigare. Jag vill demonstrera för alla de kvinnor som nu tvingas välja mellan att stanna kvar och strida eller göra molotovcocktails eller fly för sina liv (och allt däremellan).

Faktum är att man i Europaparlamentet i detta nu diskuterar Ukraina och  den ukrainska feministen och författaren Oksana Zabuzjko ska hålla tal.

Två författare och feminister

Oksana Zabuzjko: Jag lyssnade på Oksana Zabuzjko på Bokmässan 2014 och hon var en fartfylld feminist. Bara det att hon skrivit en bok som heter Fältstudier i ukrainskt sex!

Tamara Zlobina: Jag fick tips om feministen Tamara Zlobina och hon går att följa på Facebook. Hon är professor i filosofi och en tongivande feminist i Ukraina.

Två illustratörer

Oksana Bula

Oksana Bula: Jag fick tips på twitter om Oksana Bula som illustrerar vackra barnböcker i Ukraina. Tyvärr finns de inte på svenska eller engelska.

Kateryna Shtanko

Kateryna Shtanko: Precis som ovan fick jag tips om Kateryna Shtanko som också är en ukrainsk barnboksillustratör, som bland annat har illustrerat Askungen. Hon finns inte heller på ett språk jag förstår.

Fyra idrottskvinnor

Oksana Baiul: Det var hon som vann konståkningen i Lillehammer 1994 när vi alla trodde att det skulle stå mellan amerikanskorna Nancy Kerrigan och Tonya Harding.

Valj och Vita Semerenko: Till ett kommande mästerskap i skidskytte ska jag skriva om de fantastiska systrarna Semerenko. Kanske blir det redan nästa vinter!

Inessa Kravets: Jag såg när hon satte världsrekord i tresteg på Ullevi i Göteborg 1995. Jag jobbade på VM i friidrott då. Det var ett fantastiskt världsrekord som stod sig ända till OS i Tokyo 2021. Jag såg det slås och kände historiens vingslag. Mer om Inessa under ett kommande mästerskap, kan jag också utlova!

En aktivistgrupp

Femen: Jag återkommer till dem!

En historiker för mig att upptäcka

Olesya Khromeychuk: Jag fick tips på twitter av Yukiko Duke att läsa A loss om att förlora en bror i ett krig. Känns oerhört aktuell och Yukiko är någon jag verkligen litar på när det kommer till boktips, så den ska jag försöka få tag på!