Recension: Dev, Sonali; A Bollywood affair; 2014

A Bollywood affairDå var det dags för juli i #kaffeochkulturvärlden och Indien. Jag har redan läst något från Indien i år, men det var dags att läsa något mer och delta i utmaningen! Valet föll på den lättlästa och lättsmälta feelgoodromanen A Bollywood affair av Sonali Dev. Jag lyssnade på den på Storytel inläst av indiskättade Priya Ayyar.

Mili kommer från en by i Indien och är gift sedan fyra års ålder, men hennes make kommer aldrig till henne. Hon är duktig i skolan och bestämmer sig för att använda sin status som gift för att få ett stipendium och kunna studera i USA. Sam är Bollywodregissör och känd bad boy, som gör allt för sin bror. När brodern, som vill gifta sig med sina gravida flickvän, får veta att hans barnäktenskap fortfarande gäller, ber han sin bror att åka till USA för att få kvinnan att skriva på en äktenskapsannullering. När Sam och Mili möts växer det fram något mer än vänskap och Sam har svårt att framföra sitt verkliga ärende. Mili, å sin sida, har svårt att berätta för Sam att hon är gift.

A Bollywood affair är en söt kärlekshistoria, men kanske lite väl mycket rik och erfaren man räddar fattig oskuldsfull kvinna. Det som gör att den inte faller helt i den stereotypa fällan och är ganska så feministisk är att Mili är mycket frihetssträvande och vill kunna göra saker på egen hand. Hon är lite som Elizabeth Bennet och accepterar inte en man bara för att han är rikare än henne. Vi får även Sams perspektiv och han faller verkligen pladask för Mili och kämpar för att få hennes kärlek.

1. Denna kanske skulle platsa i feminist-biblioteket: Den hemliga dottern av Shilpi Somaya Gowda, Indien fran ett kvinnligt perspektiv med en ”hemlig dotter” som räddas fran döden genom att placeras pa ett barnhem och blir adopterad. Man far följa bada familjernas öde fram till att den unga kvinnan kommer tillbaka till Indien. Vill inte berätta slutet, men boken berörde mig djupt.

1. Ja, det låter som en bok för mig att läsa! Tack för tipset!