Bredvidläsning: Döden och pingvinen av Andrej Kurkov

Döden och pingvinenJag har läst den ukrainska författaren Andrej Kurkov och hans Döden och pingvinen. Boken är från 1996 och gavs ut på svenska på Natur och kultur 2006. Andrej Kurkov kommer på bokmässan så därför var jag extra angelägen att få tag på boken och jag kom tillslut fram i kön på Stadsbiblioteket i Stockholm. Av någon anledning kan man inte köpa den på Bokbörsen.

Viktor bor tillsammans med sin pingvin Misja och vill bli författare. Hans flickvän har just stuckit och med bokskrivandet går det inget vidare. Han får då ett jobb på en tidning att skriva dödsrunor över folk som inte dött än och han tar sig an uppgiften med stort engagemang. Det är bara det att de personer han skriver om en efter en dör under mystiska omständigheter. Dessutom får han själv påhälsning på nätterna av okända personer.

Viktor får också en dotter på halsen efter att en bekant lämnat sin hos honom och sedan försvinner spårlöst. Han anställer en barnflicka åt henne som sedan tjänar som hans flickvän. Tillsammans blir de en brokig familj på tre personer och ett djur. Men Viktor vill egentligen inte ha någon familj och hyser inte några varmare känslor för varken Nina (barnflickan) eller Sonja (flickan). Han känner dock ett enormt ansvar för dem.

Den deprimerade pingvinen Misja är förmodligen någon slags symbol för det nya Ukraina i den här romanen.  Erfarenheter av försvinnande och mystisk död känns oerhört tidstypisk för en roman skriven några år efter Sovjetunionens fall. Den krypande känslan av övervakning och osäkerhet finns där, men bokens stora behållning är att den trots allt det mörka, är humoristisk.

Det är ingen tvekan om att det är pingvinen som spelar huvudrollen här, men samtidigt kan jag inte låta bli att förundras över alla baksidestexter som inte nämner Nina och Sonja. Jag tycker att det motvilliga föräldraskapet också känns viktigt för den symboliska handlingen. Det är inte så mycket som händer i boken, utan historien drivs mest fram av humorn. Jag tyckte den var lite tråkig efter ett tag, men att allt räddades upp av ett bra slut som sydde ihop historien bra.

1 ping

1. […] Döden och pingvinen av Andrej Kurkov (Ukraina) […]