Varning för Mallorca Guiden

Du får inga träffar om du söker på Mallorca Guiden på Google, men de flesta håller ju inte på att surfa och kolla upp när de är på semester, så det är kanske inte av så stor betydelse för företaget. Vi hittade en broschyr under en sten vid en gatkant i Alcudia när vi var på Mallorca. Mallorca Guiden (inte min särskrivning) hette företaget och de erbjöd billiga resor för den som ville göra en utflykt under sin vistelse på Mallorca. De lockade med låga priser och vin till lunch.

Vi valde resan till de klassiska Mallorca och vi utlovades stopp i Soller, Port de Soller (och tåg däremellan) och Valldemossa. Vi skulle också få lunch med vin och under lunchen få lyssna på ”det senaste inom kashmir och merinoull”.  När utflyktsresor är mycket billiga är det för att de är sponsrade, men vi tänkte inte så mycket på det. Vi var flera som hade gjort den här typen av utflykter förut och stannat på diverse skumma ställen för att köpa olika saker, men det skulle visa sig att det vi tidigare upplevt skulle vida överträffas av Mallorca Guiden.

Vi klev på bussen 9:15 i Alcudia och efter att ha plockat upp några till bar det av till en övergiven fabrik mitt ute i ingenstans. Stället låg vid motorvägen och vi varnades att gå runt byggnaden eftersom bestialiska hundar hotade att bita oss där. Vi var alltså fast. Nu skulle vi få en dragning av ulltäcken och ullkuddar. Guiden påpekade skarpt innan vi kom fram att detta stod i broschyren (antagligen mycket klagomål på detta). Dragningen tog 45 minuter, men eftersom Lina som körde dragningen irriterade sig på alla barn som pratade (nästan alla sällskap hade små barn) gick vi ut med Hugo efter 10. Efter en timma fick vi lunch. Då var klockan 11. Vi uppmanades att dricka vin. Ingen gjorde det, mer än någon klunk. Någon köpte, men en kvinna påpekade att hon redan köpt och att det kliade något fruktansvärt. Lina sa att det inte kunde vara deras produkter, vilket det var. Då kom den mest bisarra bortförklaringen: Kvinnan hade handlat på en liknande resa för samma företag på Kanarieöarna. Det var tydligen inte samma sak. Man kan tänka sig att Woolbed, som företaget heter, borde sälja samma produkter överallt, men det kliar tydligen om man handlar av dem på Kanarieöarna.

Efter en och en halv timma är vi beredda att ringa efter en taxi, men vi låter bli och tillslut åker vi vidare. Vi skulle igenom en tunnel som kostar 7,50 € att passera. Guiden skämtar då att han ska ta upp betalning av oss alla på 65 €. Min bror trodde att det berodde på att han ville visa att han förstod att vi alla var sura på ”lunch”-dragningen och ville lätta upp stämningen. Det funkade inte på mig. Jag trodde honom.

Till vår förvåning kom vi fram till Soller och fick åka tåg till Port de Soller. När vi kom fram var klockan ett och den lunch vi fått bestod av en trekantsmacka som serverades kl 11(i broschyren var det en bild på mackan, så här har vi inget att skylla på mer än tiden vi fick den). Vi var således vrålhungriga. Då säger guiden att han vet ett mycket bra café där vi kan fika om vi vill ha något mer i magen. ”Caféet” sålde pizza, pasta och tapas och kallade sig restaurang. Vi valde en annan restaurang och åt lunch. Det gjorde mig lagom förbannad att de kallt räknat med att alla skulle vara hungriga och äta lunch i Port de Soller, när lunch faktiskt ingick. Bättre att lova förmiddagsfika, så vet vi vad som gäller.

Sedan bar turen av till Valldemossa via byn Deia, där inga turistbussar får stanna. Det var en fin tur, men man hade tjänat på att åka bil så att man hade kunnat ta en fika i Deia.

Vi kom hem en halvtimma efter beräknad tid, klockan 17, vilket väl får anses som acceptabelt. Hittar du en broschyr på en gata eller i en gränd med resor med Mallorca Guiden så fundera på om du vill sitta fast i en fallfärdig lokal i en och en halv timma i början av resan. Men du kanske är sugen på lite ulltäcken på din solresa?

Vi åkte på bussresa på Mallorca

Vi åkte på bussresa. Det är min man med mitt barn på sina axlar.

Vy över Mallorca

Mallorca är verkligen bedövande vackert.

Promenad i Soller

Vi fick promenera genom Soller ner till tåget som skulle ta oss till Port de Soller.

Vi valde alternativ lunch i Soller

Vi valde alternativ restaurang för ”eftermiddagsfikat”.