Recension: Thomas, Angie; The hate U give; 2017

The hate U giveEn av årets stora bokhajpar är The hate U give av Angie Thomas. Den gavs ut i USA i år och översattes och gavs ut på Natur och Kultur nu i höst. En kaosartad start på jobbhösten gjorde att den blev liggande, men nu har jag äntligen läst den!

Starr är 16 år och har redan sett sin bästa vän dö. Det var i en skjutning på gatan där hon bodde och de var båda 10 år. Efter en fest sex år senare får hon skjuts av en annan vän hem. De stannas i en poliskontroll och vännen skjuts till döds av en polis. Starr är enda vittnet. När hon pratar med polisen för deras utredning får hon bekräftat vad hon redan vet – Khalils liv är inte värt något. Det viktigaste är att rädda polisen och rentvå hans rykte. Starr lever i en förort med stor kriminalitet, men hennes föräldrar har satt henne i en skola i stan där det i princip bara går vita. Starrs bästa vänner och pojkvän är vita. Efter mordet på hennes vän ställs mycket på sin spets. Sviker hon sin ras om hon umgås med vita? Är hon lika illa som polisen som sköt? När polisen inte skyddar ens familj, är det då inte ok att ta hjälp från kriminella gäng? Och kanske framförallt, är det viktigaste verkligen att inte tjalla?

The hate U give är en oerhört stark roman om ras, klass och lojalitet. Den beskriver med oerhörd skärpa problemet när klass- och rasskillnader blir avgörande, inte bara i brottsutredningar utan även socialt. Förutfattade meningar och efterkonstruktioner räddar den vita mannen trots att den svarta mannen blivit dödad. Rasism och fördomar är en del av vardagen för de flesta svarta.

Det är inte bara en bok om svarta och vita. Det är också en bok om vänskap som sätts på spel, familjeband och inte minst tonårskärleken. Jag älskade The hate U give på så många plan. En blivande klassiker står det på den. Jag håller med. Den är stark, mysig, rolig och varm på samma gång och huvudpersonen Starr är en karaktär det inte går att låta bli att älska. Jag har bara en sak till att säga. Läs den.