Recension: Ohlsson, Birgitta; Duktiga flickors revansch; 2017

Duktiga flickors revanschDå har jag äntligen läst Birgitta Ohlssons debutbok, Duktiga flickors revansch (Forum). Hon vill uppgradera den duktiga flickan och se henne som en tillgång och inte ett problem. Min stora fråga innan jag läste boken var Är jag en duktig flicka?. När ni läser den här recensionen av boken måste ni ha i bakhuvudet att Birgitta är min vän, så objektiv är omöjligt att vara. Jag försöker vara så ärlig det bara går.

Duktiga flickor är flickor som är flitiga, jobbar hårt och når sina mål. Trots motgångar i form av familjetraditioner, bakåtsträvande chefer och buffliga killar i ens omgivning tar hon sig ändå fram. Hon ligger inte alls i riskzonen för att bli utbränd, hon är en stor tillgång för samhället. Tidigare har hon hånats, kallats för prestationsprinsessa och illustrerats med en bettskena. Nu är det dags för den duktiga flickans revansch. Birgitta berättar om många duktiga flickor, men tar också avstamp i sitt eget liv från bråkdämpare i skolan till riksdagsledamot idag. Vägen dit har verkligen inte varit spikrak. Hon berättar om bakslag och skitsnack och människor som motarbetat henne. Hon skriver också om många andra kvinnor som jobbat i motvind. Det är kvinnor från olika kulturer och olika samhällsklasser. Hon berättar varför alla tjänar på flickors flit och strävsamhet och varför flickorna tjänar på ett liberalt samhälle.

Äntligen säger jag till att det kommer en feministisk pamflett som är liberal! Äntligen få jag känna igen mig helt och hållet i en sån här bok. Jag hoppas att den kommer bli läst av många, förhoppningsvis fler än som sympatiserar med Liberalerna. För kunde vi liberala feminister läsa Nina Björk och älska Under det rosa täcket, så borde många vänsterfeminister kunna läsa den här och tänka att de inte håller med om allt, men dock själva grunden. (Med vänster menar jag då den parlamentariska vänstern och inte dem som måste ha socialistisk revolution innan jämställdhet kan kämpas för.) Jag är mycket nyfiken på vad mina feministiska vänner som inte röstar borgerligt tycker om den här boken!

Det enda jag kunde tänka lite på var att det var lite upprepningar och oneliners som återkommer lite väl ofta, men det är bara småsaker. I det stora hela är det en fantastisk feministisk pamflett.

Hur passar jag då in i duktiga flickor-mallen? För mig har en duktig flicka varit någon som nitiskt tar sig an alla uppgifter i livet och aldrig kan slappna av. Jag är inte den flickan. Birgitta är inne på det ett par gånger i boken att det handlar inte om kvinnan på randen till utbrändhet. Det handlar om hon som strategiskt och målmedvetet jobbar sig upp till toppen. Hon skriver mycket om sin egen bakgrund som den duktiga flickan längst fram i klassrummet som aldrig skolkade. Den flickan är inte jag, däremot passar jag in på beskrivningen hon som strävsamt jobbar sig uppåt i karriären. Jag kommer att utveckla detta i ett separat inlägg. Håll utkik!

Det som förhoppningsvis kommer att bli mest uppmärksammat är Birgittas tio budord. Läs dem och ta åt dig av dem. Här har vi mycket att lära om vi rannsakar oss själva!

Den duktiga flickans tio budord (med förklaringar från DN)

1. Du ska kräva meritokrati.