Recension: Hansen, Julia; Det växer; 2015

Det växerDet växer (Kolik förlag) är serietecknaren Julia Hansens debutalbum. Hon skriver om att göra abort och att inte skämmas för det, något som borde vara självklart, men som är tämligen ifrågasatt. När Julia gick i skolan togs abort upp som ett moraliskt dilemma. Bara Julia tyckte att det borde vara en mänsklig rättighet.

Julia är tillsammans med Manuel och hon bor i Malmö och han jobbar i Stockholm. Hon har länge haft problem med hormoner och p-piller och slarv gör att hon en dag står med ett positivt graviditetstest i handen. Ett test som hon inte hade haft råd att köpa. Det blir en ensam kamp mot ångest och oro eftersom det är svårt att prata om det med Manuel. Julia vet vad hon ska göra och tvekar aldrig, men det gör det ändå inte lätt.

Jag älskar det vardagliga i den här serien. Det vardagliga i att behöva göra en abort, ångesten inför det och sedan någorlunda kunna släppa det för att gå vidare. En målande scen i boken är när Julia är på fest och kallar sig tvåbarnsmamma för att en stund senare säga att hon inte fött barnen. Den reaktion hon då får borde ingen kvinna få när hon droppar något sådant. En lång diskussion om fosters eventuella känslor och vem det är mest synd om (foster eller kvinnan) är inte direkt vad man ska behöva stå ur med.

Jag trodde att jag kanske skulle tycka att det var jobbigt att läsa om en kvinna som gör abort när jag själv längtar så efter ett barn till. Men det var det inte ett dugg. Jag är i en helt annan situation och klarade av att hålla distans under läsningen. På ett sätt är vi i samma situation, vi pratar båda om saker som är lite tabu att vara öppna med. Abort är tabu och självklart ska vi bryta det. Jag är glad att Julia Hansen har kastat första stenen. Allt vi kan prata om kan hjälpa andra i samma situation.

Jag håller dock med DN:s Amanda Björkman om hennes slutsats: ”Abort är inget moraliskt dilemma. Det är en mänsklig jävla rättighet”, skriver Julia Hansen. Själv kommer jag efter att ha läst hennes seriestrip fram till en annan slutsats. Abort är ett moraliskt dilemma. Med även sådana kan ligga till grund för en mänsklig jävla rättighet. För det är klart att det är ett moraliskt dilemma.