Feministbrud på kulturjakt i New York del 2

Jag var åter i New York 2008. Denna gång reste jag utan min man, som samtidigt var i Washington på jobbresa. Jag åkte dit ett par dagar och återkommer nästa vecka med kulturbilder från Washington.

Här, här, här och här kan ni läsa om mina dagar i New York strax efter president valet i november 2008. Här kan du läsa om hur jag blev behandlad av en uppblåst mansgris på Arlanda vid incheckningen.

Det är när man skyltfönster som det ovan, som man är glad att man bor i Sverige och inte i USA. Därmed inte sagt att USA är ett hemskt land, det tycker jag inte, men vi i Sverige är bättre på jämställdhet. Mycket kultur här hemma kommer från USA, men hoppas att jag aldrig, aldrig får se speciella tjejaffärer med glitter och rosa. Låt barn vara barn!

Jag och min kompis Kajsa (som syns på bilden och då bodde i New York) gick på Whitney museum of American art. Gertrude Vanderbilt Whitney, skulptör, grundade detta museum 1931. Museet innehåller amerikansk konst från 19- och 2000-talet. Det fanns underbar konst här, av både män och kvinnor och det är ett museum att besöka fler gånger. När man är i New York finns det så mycket museum att gå på och därför prioriterades detta ned när jag var där första gången. Jag är glad att jag fick en ny chans att se det!

Guggenheim var ingen kvinna och jag hade inte tid eller råd att gå in här denna gång heller, men 2008 fick jag se den vackra fasaden som renoverades när jag var här 2007.

Länge trodde jag att detta var baren där Carrie och Miranda äter sin Alla hjärtans dag-middag i Sex and the city filmen (den första), men när jag såg den igen härom månaden så upptäckte jag att jag hade tokfel. Lika glad är jag för det och en kul kväll var det med Kajsa på första avenyn i East Village. Jag vill tillbaka!

1 ping

1. […] en ghel del intressanta personer och hann också med en del andra intressanta saker. Jag var i New York själv och mötte efter ett par dagar upp med min man som var i Washington hela veckan. Här är […]