Fem Europatips från Enligt O

Linda OHär kommer fem europeiska tips från Linda på Enligt O och Kulturkollo.

Frankrike/Algeriet

Nina Bouraoui har skrivit otroligt mycket bra, men om jag måste välja blir det Kärlekens geografi. Boken handlar om hur författaren förälskar sig i en man som läst hennes tidigare böcker.

Tyskland

Juli Zeh Stopptid är en mycket obehaglig och spännande bok som jag skulle kategorisera som en relationsthriller.

Spanien

Milena Busquets Även detta går över, som handlar om en ung kvinna som mister sin mor och tar med några före detta män till moderns sommarhus för att komma över sorgen.

Danmark

Christian Jungersen har skrivit Du försvinner, som är en gripande och mycket sorglig bok om Mia vars man får en hjärntumör som gör att hans personlighet förändras.

Portugal

José Saramago Blindheten är en av de absolut bästa böcker jag läst. En slags dystopi om vad som händer när större delen av en befolkning mister synen

Linda bloggar på Enligt O och en en av skribenterna på Kulturkollo. Hon delar mitt stora intresse för kvinnor och kvinnliga författare. Nu kan hon även titulera sig författare. Ger i vår tillsammans med Arkan Asaad ut Stjärnlösa nätter på Vilja förlag.

#europafest2016

1. Håller helt med om Bouraoui, Zeh och Saramago! Bra tips.

2. Blindheten är ju fantastisk!