Utställningen Papier på Lidköpings konsthall

Jag hann slinka in en sväng på utställningen Papier på Lidköpings konsthall när barnen och deras far var på biblioteket och lekte. Papier har papper i fokus och det är ett samarbete mellan konstnärerna Bea Szenfeld och Stina Wirsén. Utställningen är ett möte mellan konst och mode och båda konstnärerna visar sin förkärlek för det analoga och för arbetet med händerna. Det är en uppvisning av kreativitet med papper.

Stina Wirsén-utställning

Biblioteket, som ligger vägg i vägg med konsthallen, hade skyltat extra med böcker och figurer av Stina Wirsén. Wirsén är för alla småbarnsföräldrar känd för sina Vem-böcker och dess karaktärer Nalle, Nallegrisen, Kanin och de andra.

Stina Wirsén och Bea Szenfeld-utställning

En annan sida av Stina Wirsén ser vi i denna gigantiska tavla. Otroligt häftig och jag älskar denna lite mer vuxna sidan av Wirsén.

Stina Wirsén och Bea Szenfeld-utställning

Både Bea Szenfeld och Stina Wirsén använder papper och jobbar med händerna.

Stina Wirsén och Bea Szenfeld-utställning

Bea Szenfeld är ursprungligen från Polen, men jobbar idag i Stockholm. Hon gick gymnasiet i Lidköping och har därmed gått på samma skola som jag.  Här ser vi hennes enormt fascinerande papperspälsar. Det var hon som gjorde Alice Bah Kunkes kreation på Nobelfesten 2017.

Stina Wirsén och Bea Szenfeld-utställning

Fler papperskreationer. Det underbara papperlejonet till vänster har burits av Lady Gaga. Jag läser att Lady Gaga förstört alla kläder hon lånat till sin video och lämnat tillbaka dem i småbitar. Jag läser vidare att det är så det är med papperskläder.

1. Så intressant! Tack så mycket för ditt fylliga reportage från utställningen!

• Hanna12 augusti, 2019 kl. 10:53
      • Svara

Tack! vad roligt att du läst och uppskattat!