Tamaro, Susanna; Gå dit hjärtat leder dig; 1994

Gå dit hjärtat leder digNär jag läste ut Stål insåg jag att det var den första boken från Italien här på Feministbiblioteket och då kom jag osökt att tänka på Gå dit hjärtat leder dig, en av 90-talets stora kvinnoromaner. Jag läste den någon gång 2001-2002 och minns inte så jättemycket av handlingen, men jag minns att jag tyckte mycket om boken. Självklart måste den boken få en plats i mitt virtuella bibliotek.

Olga ska snart dö och hon skriver ett brev till sin dotterdotter Marta som befinner sig långt bort och som hon misstänker att hon aldrig mer kommer att få träffa. Hon går omkring hemma i sin trädgård och tänker tillbaka på sitt liv. I dagboksform berättar hon för dotterdottern vad som hänt och vad som låg bakom det svek läsaren förstår är orsaken till brytningen mellan Marta och Olga. Martas mamma och Olgas dotter Ilaria dog ung i en bilolycka och Marta är uppväxt hos Olga.

Det är en vacker bok om känslor, relationer och svek. Det är också en bok om sträng katolsk uppfostran och kärlekslöst äktenskap. Kort och gott kan jag säga att det är en vacker, men mycket sorglig bok som jag verkligen rekommenderar.

1 ping

Hoppa till kommentarformuläret

1. Jag minns att jag fick den i present i artonårsåldern av någon som inte kände mig särskilt väl, jag tittade med avsmak på titeln och ställde undan den i hyllan. Vet inte vad som hände med den sedan men sannolikt har den gått åt i någon utrensning av bokhyllor i någon flytt, jag har den i alla fall inte och har aldrig läst den… men man kanske alltså inte ska ha fördomar mot alla böcker med ordet hjärta i titeln? 🙂

1. Haha, ja du gjorde nog ett misstag där! Den är under 200 sidor med stor text så det är inte försent och det tar inte så lång tid att läsa den 🙂

2. Men du är ju för underbar som gräver fram de där gamla favoritböckerna som jag inte har ägnat en tanke på så många år! Älskade Gå dit hjärtat leder dig men att jag blev lite besviken på en uppföljare. Även denna fantastiska bok ligger någonstans i kartongerna i källaren. Får skaffa en speciell feministbibliotekshylla med de gamla godingarna du påminner om när jag väl får upp dem :).

1. Ja! jag har en sådan hylla själv faktiskt. Men många skönlitterära böckerna får stå i ”vanliga” hyllan. Det skulle bli för rörigt annars 🙂

1. […] Gå dit hjärtat leder dig av Susanna Tamaro: En äldre kvinna skriver ett brev till sitt barnbarn när hon inte har långt kvar att leva. Hon berättar allt om vad som hänt mellan henne och dottern, barnbarnets mamma. […]