Statistik 2020: Böcker, genre och kön

Min bokhylla i Tidningen Nu

Här är mitt andra inlägg om statistik på bloggen under 2020. Jag har förstått att alla andra bloggare hållit på med sånt här i flera år, men jag är sen på bollen som det mesta när det kommer till bokbloggande. Hur som helst får ni här ta del av vilken typ av böcker jag läst, vilken genre, varifrån de kommer och vilket kön författarna har.

Typ av bok

Jag läste fortfarande flest fysiska böcker, trots många, många timmars lyssnande. Det går ju trots allt lite snabbare att läsa än att lyssna och när jag läser får jag själv bestämma takt och betoning. Jag vill inte ersätta läsningen med lyssnande, utan ser det som ett komplement. Jag lyssnar till sådana böcker som jag annars inte alltid tar mig tid till att läsa. Exempel på böcker jag lyssnar på är ungdomsböcker, deckare och feelgood.

Genre

Jag läser mest skönlitteratur, det är som förväntat. Vad som är lite oväntat är att andelen faktaböcker var så låg. Endast 11 böcker var någon form av facklitteratur. Jag läser en hel del böcker för min son, som räknas in i statistiken, så det är delvis förklaringen till stor andel böcker för barn och unga. Jag har läst sådana böcker för min egen skull också.  Att jag läser fler grafiska romaner tycker jag är roligt. Jag hoppas på fler sådana framöver och jag hoppas att jag snar återigen kan besöka Serieteket på plattan.

Varifrån kommer boken?

varifrån kommer boken?

Jag köpte inte lika mycket böcker 2020, som andra år. Det märks i statistiken ni ser ovan. Antalet biblioteksböcker minskade kraftigt när vi inte skulle åka in till stan och bibblan i Hammarby Sjöstad stängde. Jag kan verkligen inte klaga på användandet av mitt Storytel-abonnemang och Kindle-plattan var en tämligen god investering. Att läsning och lyssning på plattor var så pass stor 2020, tror jag beror mycket på flytten och avsaknad av mitt stora egna bibliotek.

Författarens kön

Jag läser flest kvinnor, inget nytt under solen där. men jag läser även manliga författare, vilket vissa inte alltid tror.