#shelfie: Mina fina bokhyllor i ett inlägg

Jag skrev mycket om mina böcker och att packa upp dem och återförenas med dem i höstas. Nu kom jag på att jag ju inte bjudit er på några shelfies från de färdiga bokhyllorna. Än så länge är de ”fina” och inga instuckna böcker. Vi har bara böcker i hyllorna (med ett pinsamt undantag), inga vaser eller andra prydnadssaker. Det är än så länge en hel del luft i dem för ni fattar, vi kommer att köpa fler.

Vi har inget rum som är bibliotek och innehåller samtliga böcker, utan bokhyllor är utspridda på flera rum. Främst är det nedervåningen som har fått tjäna som bibliotek med fem bokhyllor i allrummet, tre i en minihall och fyra i vårt arbetsrum. På övervåningen finns en finbokhylla med väl utvalda böcker samt en inbyggd bokhylla i en annan minihall som just nu till 60% består av skräp vi inte vet var vi ska ställa det och 40% av böcker. Ni förstår att det ska ordnas till här vad det lider.

Ni får här den censurerade versionen där stök och allsköns skräp inte är med. Jag vill idag visa det som är fint utan störningsmoment. Verktygslådan bredvid finbokhyllan i vardagsrummet ställdes därför in i köket vid fotograferingen. Jag tror ni fattar. Här är i vilket fall mina hyllor!

Shelfie maj 2021

Feministbiblioteket! Och i förgrunden serier. Nu sitter min make och jobbar i arbetsrummet och får ha mina härliga feministiska böcker kring sig. Jag är lite avundsjuk. Om ni undrar varför jag inte kräver arbetsrummet, utan ofeministiskt nöjer mig med köket, kan jag säga att maken jobbar med SvD:s ledarpodd och den gör sig inte lika bra i köket.

Shelfie maj 2021

Utanför bild är det superstökigt just här. Annars är detta en plats jag längtar efter. En läshörna bredvid barnens vardagsrum där de kan leka/spela och jag kan läsa. De skönlitterära böckerna står här och fortsätter några hyllor till. Den uppmärksamme noterar att Chimamanda Ngozi Adichie står nästan längst överst till vänster och det betyder förstås att alla böcker står i bokstavsordning – och efter kategori.

Shelfie maj 2021

Utanför arbetsrummet finns en liten hall som vi vigt åt tre bokhyllor. Här är två hyllmeter av en kategori som jag hittat på, inspirerad av Kulturhusets bibliotek – världen. Jag har samlat diverse debattböcker, reseböcker, reportageböcker och en och annan biografi som alla har det gemensamt att de utspelar sig i och handlar om olika länder. På övre raden ser du Estland till Balkan och på nedre från Balkan till Centralasien. Jag älskar den här kategorin! Ovan står böcker om Sverige, mest om Stockholm, och många böcker kommer från Trafiknostalgiska förlaget.

Shelfie maj 2021

Mitt emot Världen-böckerna står kultur, biografier, språk, religion och samhälle. Här finns även sport, naturkunskap, folklore och psykologi. Med andra ord är det hyllor som rymmer det mesta som vi har några få böcker av förutom kultur, biografier och samhälle som vi ju har en hel del av. Samhälle ser ni inte på bilden, men den består till av böcker i statsvetenskap, debattböcker samt alldeles för många hyllmeter om Palmemordet.

Shelfie maj 2021

I den inbyggda bokhyllan vid vårt sovrum står mina recensionsex och nyligen inhandlade böcker. Även böcker jag läst ut och som jag ska gå ner med, finns här. Alla mina nummer av tidningen Karavan hamnade också här efter att jag ställt dem i nummerordning för att se hur många som fattades. Jag hade inte helt ordning på dem förut och mina prenumerationer brukar löpa ut för att jag missar att betala. Utanför bild finns allsköns skräp som omedelbart borde bytas ut mot böcker!

Shelfie maj 2021

Selma tyckte att den fina bokhyllan i vardagsrummet behövde städas. Ärligt talat tycker jag det också. Här finner du den feministiska litteraturkanonen, Tranans berättarserie samt diverse fina böcker främst om konst och mat.

• Lina4 maj, 2021 kl. 12:53
    • Svara

Så himla fint! Blir inspirerad att styra upp mina egna hyllor lite, det är dagsläget mer eller mindre kaos i dem. Kanske sommarens projekt! 🙂

1. Att det inte är så mycket kaos i mina beror ju på att vi nyss flyttat och haft möjlighet att köpa fler hyllor. Om ett tag kommer det ju inte se ut såhär 🙂