Recension: Zapata, Mariana; Kulti; 2015

KultiNär jag har diskuterat romance och feelgood i sociala medier har jag fått en del tips att kolla upp. Jag började med att ta mig an Mariana Zapati och Kulti. Mariana Zapata är romanceförfattare från Texas och skulle, enligt andra, vara en person som kan det där med att bygga upp en spänning mellan sina karaktärer och det tyckte jag lät spännande. Kulti fanns på Storytel som ljudbok, så jag lyssnade på den. Zapata är inte översatt till svenska.

Sal är en av USA:s bästa fotbollsspelare, men hon spelar ändå inte längre i landslaget. Före den kommande säsongen får hon en chock när hon får veta att den tyska före detta superstjärnan Reiner Kulti ska bli deras andretränare. Kulti var Sals idol som ung, men hans gloria falnade när han skadade Sals bror Eric i en match. De träffas och Kulti är otrevlig och bryr sig inte om att lära sig spelarnas namn. Så en dag ber han om skjuts hem av Sal och mycket motvilligt inser hon att de inleder en vänskapsrelation. Trots att inget händer, tycker pressen att deras vänskap är spännande och Sals lagkamrater tycker att det är mycket problematiskt att de dyker upp på bild i pressen med jämna mellanrum. Det börjar bli ett problem för hennes karriär, samtidigt som hennes känslor för sin nyfunna vän börjar förändras.

När jag började läsa tänkte ja att det inte kändes särskilt intressant att läsa om någon som blir förälskad i sin tonårsidol, men trots det temat så var det en i kärlekssammanhang spännande bok. Mariana Zapata är långsam i sin historia och den som är ute efter mycket hångel och sex, får söka sig till någon annan författare. För mig som inte vill ha det, kände att jag träffat precis rätt. Kulti är ca 500 sidor upptrappning så inte en chans att du missar spänningen mellan huvudpersonerna!

Det som jag har att invända mot boken, som jag inte läste för att det skulle vara ett feministiskt mästerverk men ändå önskade skulle hålla en viss standard, var att det var lite väl mycket fokus på att Sal minsann inte ligger med vem som helst, att hon inte är lättfotad osv. Det är lite slutshaming, för att använda en amerikansk term. Dessutom känns det för mig som svenskt lite märkligt att det skulle vara en grej att ligga med någon efter första dejten.

Det är roligt att boken handlar så mycket om sport. Det är befriande att Sal springer omkring osminkad med träningskläder och hår åt alla håll. Inga stringtrosor här inte, men kanske lite väl grönbruna ögon hos mannen i fråga. Sal är latino och det är inte så mycket fokus på hennes utseende, mer än det hon själv nämner i sina tankar. Sexscenerna – när de väl kommer – är kanske väl explicita, men jag fick vänta på dem länge, så jag är ok med det. I det stora hela var Kulti en mycket bra romance och behöver jag mer romantik och lättsmält kommer jag absolut läsa mer av Mariana Zapata!