Recension: Trygg, Sara; Kapten Kastrull; 2021

Kapten KastrullSara Trygg är före detta soldat i armén och har skrivit en bok om våldtäkter och sexuella övergrepp som begåtts mot henne i försvaret. Kapten Kastrull är en roman, men bygger på Sara Tryggs egen erfarenheter. Boken är utgiven på Siljans Måsar.

En kvinna har svårt att komma över övergrepp och finner tröst i vännen Hanna. En dialog mellan dem växer fram och kvinnan berättar steg för steg om vad hon varit med på. Hanna är inkännande och lyssnar. Hon sviker aldrig, men behöver ibland ta en paus. Det kommer fram att kvinnan, som såklart är Sara själv, har blivit våldtagen av en fänrik i armén, sedan av en korpral och slutligen av en man som skulle göra henne trygg och se till att hon kom tillbaka till livet som soldat, kaptenen. I början är det ingen som hjälper henne att anmäla och det är inte heller någon som vill anställa henne efter att de hört vad som hänt. Alltså blir hon kvar i klorna på kaptenen länge.

Berättelsen är skriven i fragmentariska minnen samtidigt som en dialog och vänskap byggs upp mellan Sara och Hanna. Jag förstod inte Hannas karaktär och tyckte att hon inte var så trovärdig. Jag behövde läsa ändå till slutet för att förstå henne. Bokens uppbyggnad gjorde också att det var lite svårt att hänga med för mig som inte har de militära graderna så nära.

Det var annars en gripande historia om hur någon inte bara utsätts för sexuella övergrepp utan också förvägras sin karriär för att tystnaskulturen inom militären är så stor och alla verkar hålla varandra bakom ryggen. Sara får hjälpa att anmäla tillslut, men någon hjälp med den militära karriären verkar sitta långt inne. Skrämmande och viktigt att någon lyfter detta!