Recension: Sinavaiana-Gabbard, Caroline; ur Alchemies of Distance; 2002

Caroline Sinavaiana-GabbardCaroline Sinavaiana-Gabbard är docent i Stillahavslitteratur på universitetet i Honolulu. Hon är född och uppvuxen på Amerikanska Samoa. Hon har gett ut en diktsamling, Alchemies of Distance, men eftersom den var alldeles för dyr har jag läst de dikter som jag funnit på nätet här och här.  Den första länken går till en recension, men jag bildar mig en egen uppfattning om vad jag läst.

Av det lilla jag läst verkar Caroline Sinavaiana-Gabbard vara en feministisk poetisk röst. I dikten My your sleep be blessed, som jag läst i sin helhet, skriver hon till sina afrogermanska systrar:

may the sleep of our sisters be blessed
this night. black daughters/ in the cell block/
in the crazy house/ in the hospital/ on the sidewalk
in the rain/ in the snow/ in the dirt/ in the camp
in the barracks/ on the border/ on the road/ black
sisters/ with your sons/ with your daughters/ with
your fine beauty, the colors of earth & sun & shade/

Hon avslutar med att nämna många feministiska förebilder:

with/ audre lorde, billie holiday & bessie smith
wisdom/ with sojourner truth, rosa parks &
aretha franklin wisdom/ with tap-dancing,
sashaying, wide-hipped, brazen hussy wisdom/
warrior sisters/ may your sleep be blessed
on this night/ on all nights/ forever
& ever, amen.

Även i de andra dikterna som förekommer i recensionen tycker jag mig finna en feministisk underton. Recensenten har fokuserat på det koloniala och kritiken mot USA, dit hon flyttat med sin familj på 50-talet och det finns ju också givetvis med.

Sinavaiana-Gabbard har kommenterat Margaret Meads bok Coming of age in Samoa att den blivit oförtjänt utskälld.  Hon menar att den var oerhört värdefull i början på 20-talet eftersom den ifrågasatte att det är biologi och inte kultur som formar människors sexualitet.

Så vad säger ni, har jag inte hittat en feminist från Samoa? Jag får stöd härifrån. Där skriver Paul Sharrad att hennes diktning är:

the mixing of contemporary feminist activism with celebration of traditions, of domestic weaving with the history of Polynesian voyaging.