Recension: Sandberg, Kristina & Kühlhorn, Lotta; I köket hos Maj; 2016

I köket hos MajJag har läst alla böckerna om Maj av Kristina Sandberg. Nu har hon tillsammans med Lotta Kühlhorn gett ut I köket hos Maj, en kokbok med recept på maten från böckerna (Norstedts). Den kom ut för ett tag sedan, men jag har inte kommit mig för att skriva om den förrän nu. Anledningen är att jag ville laga något ur den först. Men det har jag tyvärr ännu inte fått tummen ur att göra.

Det är en vacker bok och en bok som påminner om gamla hederliga kokböcker från mormors tid. Jag misstänker att de flesta recept är anpassade efter vår tid. Jag har inte läst igenom alla, men jag förutsätter att det är så i en nyskriven kokbok. Samtidigt så måste du ju själv översätta recept på inlagd till från ”rensa och filéa sillen” till ”ta ett paket femminuterssill”.

Bilderna är vackra och påminner oss om en annan tid. Det är olika dämpade färger och gjort på ett gammaldags men med en modern tvist. Jag älskar att bläddra i den och jag är mer sugen än någonsin på att få till sju sorters kakor. Och varför inte göra rullrån till en sort? Familjen har nämligen ett rullrån i skåpet. Ärvt av min makes mormor (som fortfarande lever) som är från landet utanför Örnsköldsvik, staden som Maj bor i. Jag som är föräldraledig ska kanske snegla i boken en gång till och se om jag hittar några spännande långkok. Det lär finnas gott om dem.

Ni som har böckerna framför er kan mad fördelen låta den här finnas med i bakgrunden för när Maj lagar något kan du slå upp det i denna och finna receptet på det.

I köket hos Maj med gammaldags godis