Recension: Marklund, Liza; Polcirkeln; 2019

PolcirkelnLiza Marklund är tillbaka med en ny deckarserie och först ut är Polcirkeln. Boken utspelar sig i det fiktiva Stenträsk i Norrbottens län. Maken köpte boken på Arlanda på väg till Berlin och trots min skepsis mot Liza Marklund, bestämde jag för att ge henne en andra chans. Polcirkeln har fått goda recensioner och ses om Liza Marklunds comeback. Boken är utgiven på Piratförlaget.

Fem kvinnor, en hittas mördad. De fyra hade en bokcirkel 1980, när den nu mördade försvann. Vi får följa de fem vännerna då och fyra av dem idag och därigenom små ledtrådar om vem som skulle kunna haft motiv att röja undan den fjärde. Det visar sig ganska fort att alla mer eller mindre har det. Idag är det en som är Sverigedemokratisk politiker, en är genusvetare, en är journalist och en bor i Karlstad och är sällan hemma i Norrland.

Polcirkeln är onekligen en oerhört lättläst och spännande deckare. Den är så lättläst att inget motstånd finns och vips hade jag läst ut hela boken. Det sägs att detta är Liza Marklunds stora comeback och det kan jag väl skriva under på, dock är boken lite väl enkel och lite väl mallad. Ledtrådarna är övertydliga, särskilt dem som är falska.

Nu utspelar sig Polcirkeln vid juletid, men väl i högsommarvärme i dåtid, så jag skulle säga att den är perfekt för hängmattan. Boken är den första i en tänkt trilogi och jag kan föreställa mig hur nästa bok ser ut. Personer som ska vara med har presenterats och fallet är placerat. Polis Wiking Stormberg kommer att vara i centrum igen, sen återstår väl att se vilka fler av de gamla karaktärerna som dyker upp.

1. […] fick faktiskt en bok i julklapp. Efter att ha läst Liza Marklunds otroligt spännande deckare Polcirkeln i somras, fick jag fortsättningen Kallmyren i morgonpresent av min man. Den ska jag läa nu i […]