Recension: Lövestam, Sara; Ljudet av fötter; 2021

Ljudet av fötterLjudet av böcker har undertiteln Första Monikaboken och är den första boken av tre om Monika Bengtsson av Sara Lövestam. Boken var en bokcirkelbok i min zoomcirkel Bokhörnan och jag hade lust att träffa lite folk via Zoom nu i juli och dessutom älskar jag oftast Sara Lövestam, så jag ville verkligen läsa den. Temat om ofrivillig barnlöshet gjorde den också angelägen för mig.

Monika har försökt få barn i över 10 år och nu när hon är över 40 är hon singel och genomgår en provrörsbefruktning. Hon kan göra den tack vare en älskare som kan tänka sig att bidra med spermier, men han vill inte bli pappa. Det passar Monika bra. när hon började med IVF hade hon en man, men nu har hon istället en karriär som forskare. När vi kommer in i berättelsen börjar Monika fundera över sin egen bakgrund. Hon är uppväxt i en fosterfamilj och har ingen varm relation till sin biologiska mamma. När hon en dag kommer på att hon inte vet vad hennes farmor heter, börjar hon att ta reda på mer om sin biologiska familj.

Ljudet av fötter blandar en ofrivilligt barnlös kamp för ett barn med alla de vedermödor som kommer med det, med en släktforskning där det är tydligt vad som format individer till att bli dem de är. Det både handlar om ett socialt arv och ändå inte. Monika är inte som sin förfäder, men som hon själv säger i boken så får hon inte ens möjlighet att föra vidare sina dåliga gener.

Jag tyckte att det var oerhört jobbigt att läsa om alla detaljerade beskrivningar om hur IVF går till. Det var nästan lite för nära. Jag har gått igenom det flera gånger och vet precis vad man känner när första bloddroppen syns i trosorna. Samtidigt så tyckte jag att Monika var lite naiv. Det kan bero på att jag lagt allt bakom mig och sitter här med mina två underbara barn. Jag hade kanske känt mer igen mig när jag var mitt uppe i det. Annars är boken otroligt fint skriven och den går verkligen rakt in i hjärtat, speciellt på mig som varit i Monikas sits.

Jag ser mycket fram emot att läsa mer om Monika och hennes farmors mor. En annan karaktär jag ser fram emot att veta mer om är Monikas granne Texas, tonårspojken. Deras relation hoppas jag fördjupas än mer. Jag har sett att nästa Monikabok kommer redan i höst och har förstått att hela trilogin är färdigskriven. Jag lyssnade på Ljudet av fötter som är uppläst av Ellen Jelinek (berättelsen om Monika) och författaren själv (de historiska partierna).