Recension: Lemaić, Vesna; The pool; 2009

Vesna LemaićVesna Lemaić  är aktiv i den slovenska lesbiska och feministiska rörelsen och är starkt kritisk till kapitalismen. Hennes novell The pool finns med i en antologi över europeiska novellförfattare, Best European Fiction 2014
av Drago Jancar (red). Hela novellen finns att läsa här.

Mannen som är huvudperson i The pool jobbar i ett familjeföretag och undrar varför brorsan inte dykt upp på arbetet på flera veckor. Han har skaffat sig en ny pool. Men det kan väl inte vara en bra ursäkt för att strunta i jobbet tycker mannen och beger sig hem till brodern för att klaga på frånvaron. Väl där får han se den fantastiska poolen och där finns även hans far. För sent upptäcker han att poolen sväljer människor och han inser att ingen kommer att komma ifrån den levande.

Den här novellen kan man antagligen stöta och blöta i all evighet och eftersom jag nu ingår i en bokcirkel om noveller skulle önska att vi kunde vara fler som ville läsa den här. (Någon som gjort det och vill prata? Komsi komsi!) Eftersom jag vet att författaren är feminist och långt till vänster på en höger-vänsterskala ligger det mig nära till hands att tolka poolen som antigen patriarkatet eller kapitalismen, förmodligen det senare. Det är dyrt, det är vackert men ingen kommer levande därifrån. Eller? Är jag som långtifrån är någon motståndare till kapitalismen som överreagerar? Hur som helt är det en fantastiskt välskriven novell men en bra språk och ett fantastiskt slut. Jag vill så gärna analysera sönder den med någon annan som läst den!