Recension: Lauren, Christina; The unhoneymooners; 2019

The unhoneymoonersJag har läst ytterligare en bok av Christina Lauren, The unhoneymooners, är min tredje av henne, och jag måste säga att hon (de, för det är två bakom pseudonymen) i vilket fall varierar sig. Tidigare har jag läst en julbok samt den denna som är översatt till svenska, Kär i karriären. Lyssnade på The unhoneymooners på Storytel för att jag gärna vill ha något lättsmält när jag promenerar och åker och handlar.

Olives tvillingsyster Ami gifter sig och med på bröllopet är såklart hennes make Deans bror Ethan. Som vanligt är Ethan otrevlig och har inte mycket till övers för Olive. Olive är den otursförföljda systern som alltid ser pessimistiskt på tillvaron och Ami hennes raka motsats. Men nu är det Olives tur att få lite tur. Alla på bröllopet blir matförgiftade av skaldjursbuffén som serveras – utom Olive och Ethan. Resan är en vinst som går till Maui och går inte att boka om eller överlåta. Olive väljer att åka som Ami och eftersom respektive bara är bokad med sitt efternamn, väljer Ethan att ta sin brors plats. En vecka måste Olive och Ethan spela gifta inför personalen, men det blir värre. Olivs nya chef dyker upp, samt Ethans exflickvän.

The unhoneymooners börjar starkt med det klassiska greppet ”kärlek börjar alltid med bråk”, som funkar bra i romancegenren. Christina Lauren skriver böcker med substans och det handlar inte bara om en dråplig ickebröllopsresa med inslag av ex och chefer. Det handlar också om lojalitet och att veta hur man ska handla i kvinnliga situationer. Det kommer fram varför Ethan verkar hata Olive och det är för att Dean sagt till honom att hålla sig borta från henne. Kan det bero på att han skulle vara rädd att bli avslöjad som otrogen mot Ami? När Olive lagt ihop ett plus ett, förstår hon att det måste varit så. Ethan vill dock inte att hon ska säga något till Ami. De kanske har något gemensamt som andra inte bör lägga sig i.

Andra delen, när de är hemma från Maui, är en skarp konstrast mot det glättiga livet på Hawaii. Det snöar i Minnesota där de bor och det är lättare sagt än gjort att krångla sig ur alla lögner de trasslat in sig i på semestern. Och det är det blir inte helt lätt för Olive att träffa Dean och Ami. Det är här jag tycker att boken faller lite. Förvecklingarna är lite för osannolika. Det är mycket som jag helt enkelt inte köper här och därför blir rätt störd. Boken är inte dålig, men den hade kunnat bli bättre med mer realistiska vändningar.

1. […] om boken har Feministbiblioteket, Fiktiviteter, Beas bokblogg och […]