Recension: Lauren, Christina; In a holidaze; 2020

In a holidazeJag ville läsa några julböcker på engelska och den andra jag läste var In a holidaze av amerikanska Christina Lauren. Jag fick tipset av Lotta på Hyllan, som jag vet har bra smak när det kommer till feelgood. Jag har fått upp farten när det gäller att lyssna på engelska böcker nu, så det känns extra bra.

In a holidaze är en ”måndag hela veckan”-historia om en kvinna som får möjlighet att leva om sin julhelg. Mae har alltid firat jul i en stuga i Utah med sin familj och deras vänner. De träffas som grupp bara runt jul och båda föräldrarna  är med, trots att Maes mamma är omgift. Den här julen vaknar Mae med världens baksmälla efter för många äggtoddy. Hon har hånglat med Theo. Hon är inte ett dugg intresserad av honom, utan snarare otroligt kär i hans bror Andrew. Men på vägen till flygplatsen när det är dags att åka hem, råkar de ut för en bilolycka och vips är Mae tillbaka dagarna före julafton och får göra om allt.

In a holidaze var en gullig historia om att göra om och göra rätt. Historien handlar inte bara om att Mae ska få Andrew, utan också att hon ska ta tag i sitt liv och säga upp sig från sitt hemska jobb där hon tjänar för dåligt och jobbar för mycket. Dessutom slutar den första vistelsen med att Andrew och Theos föräldrar meddelar att de ska sälja stugan. Går det att rädda den? Kan någon göra det?

Jag tyckte om In a holidaze, även om det såklart inte var den bästa boken jag läst. I början var jag rädd att filmen Måndag hela veckan inte skulle nämnas, för det vore ju märkligt om den inte gjorde det. Nu görs det en grej av det i en scen av boken. Gott så. Det är klart att det blir lite övernaturligt när Maes ska förklara varför hon vet saker på förhand, men jag köper den typen av inslag för historiens skull. Dessutom får vi inte läsa för många scener om och om igen. Det har ju blivit outhärdligt att läsa. Kul grepp och rolig annorlunda romantisk julbok!