Recension: Janesch, Sabrina; Kattbergen; 2010

KattbergenBokförlaget Thorén och Lindskog, som ger ut tyskspråkig litteratur, gav ut Sabrina Janeschs Kattbergen 2012.

Den tysk-polska journalisten Nele lämnar sambon hemma i Berlin och reser till Polen för att gå på sin morfars begravning. Neles mamma föreslår att hon ska resa till den by familjen kommer ifrån och fast hon tvekar så bestämmer hon sig ändå för att göra det. Resan till henne till Ukraina. Parallellt med Neles resa får vi läsa om hennes morfar och hur han och hans familj flydde från Ukraina till Polen under andra världskriget.

Jag trodde att jag skulle älska den här boken, men det var tydligen inte så enkelt. Jag tyckte om början med Nele och hennes dåliga förhållande med Carsten, som inte var det minsta intresserad av henne och hennes familj. Den biten hade jag velat ha lite mer av, även om jag inte ville att det skulle vara en bok om  ett dåligt förhållande. Jag tyckte också om Neles spännande resa genom Polen och Ukraina, men det jag inte fastande så mycket för var kapitlen om hennes morfar. I den här typen av romaner, med kapitel som går tillbaka i tiden, måste de kapitlen vara spännande annars är det trögt att läsa vidare. Det som hände för mig var att jag nästan slarvläste kapitlen om morfadern och sedan hade jag missat mycket av det som var väsentligt. Men, det ska tilläggas jag fick ändå en bra historielektion om en region i Europa som jag inte visste så mycket om innan.

Jag tyckte att boken var mycket bra. Ovanstående kritik var för att den kunde varit ännu bättre. Den hade kunnat vara den bästa bok jag läst i år. Nu blir betyget lite lägre, men jag blev oerhört nyfiken på författaren och hoppas att jag kommer att läsa mer av henne framöver.