Recension: Indriðason, Arnaldur; Flickan vid bron; 2018

Flickan vid bronArnaldur Indriðason är kanske inte mest känd som en feministisk författare eller ens någon författare som ifrågasätter mansrollen. Jag tänkte ändå recensera Flickan vid bron då den innehåller viktiga teman som sexuella övergrepp och kvinnors möjligheter på Island på 60- och 70-talen. Hjälten i historien är Konrað, men han hade inte varit där han är om det inte vore för hans efterträdare Marta. Boken är utgiven på Norstedts och jag lyssnade på den på Storytel.

Konrað är pensionerad polis, men kommer ett gammalt fall på spåren. Det handlar om en flicka som drunknade i en sjö och som aldrig utreddes ordentligt för att man såg det som en olycka. Han har fått kontakt med en kvinna som är synsk, vars far kamperade ihop med Konraðs far en gång i tiden. Hon påstår sig ha sett den döda flickan på ett kalas när hon var barn. Konraðs far var en lurendrejare, medan kvinnan menar att hennes far var synsk på riktigt men Konrað tror inte på sådant. Han dras in i fallet på flera sätt. Han vill veta vem som mördade hans far och han vill veta vad som hände flickan.

Flickan vid bron är en långsam historia och ganska rörig, ändå tyckte jag om den. Konrað är inte min favoritkaraktär av Indriðason, men han är absolut intressant. Det som jag tyckte var feministiskt intressant med den här boken var att hur flickan hamnade i sjön (jag kan inte avslöja det) förstod man ganska tidigt hade med synen på fattiga flickor att göra. Det vävdes fint ihop med historien om Konraðs sökande efter sanningen om sin far, som får en oväntad och otäck vändning.

En gång i tiden slukade jag alla deckare jag kom över. Så är det inte längre. Jag har blivit otroligt kräsen när det kommer till just den genren och vill gärna att det ska kännas verklighetstroget. Arnaldur Indriðason återkommer jag fortfarande ofta till och han gör mig aldrig besviken. Jag tycker också om att han förlagt flera böcker till förgången tid. Den här utspelar sig i nutid, men handlar mycket om polisarbetet som det var förr, vilket är intressant.

Det ska bli Norden för mig i september och nu prickar jag av Island, även om det inte är en kvinnlig författare. Det kan hända att det blir det också, det vet jag inte än.