Recension: Holt, Anne; Offline; 2015

OfflineHanne Wilhelmsen är tillbaka! Jag blev så glad för detta när jag fann Anne Holts bok Offline (Piratförlaget) på bokbloggarminglet på bokmässan i år. Jag läste den först nu i december för att jag haft så mycket annat före i att-läsa-högen.

Det sker upprepade terrorattentat i Oslo. Samtidigt sätts den gamla kriminalkommisarien Hanne Wilhelmsen på att läsa ett gammalt försvinnande. Till sin hjälp får hon den lite specielle, men mycket skicklige Henrik Holme. Hanne bryter sin isolering till sin frus stora förtjusning och förutom en bra arbetsrelation så utvecklar Hanne och Henrik även en vänskap. Samtidigt som de letar efter den försvunne Katarina funderar Hannes gamla vän Billy T vad hans son är inblandad i. Han fruktar att det har med attentaten att göra. Både Billy T och Hanne och Henrik kommer en nazistsammanslutning på spåren.

Det var ett mycket välkommet återseende av Hanne Wilhelmsen, som nu är en stadgad kvinna i femtioårsåldern med barn. Men boken är lite för rörig för att vara den där fullträffen jag hoppades på. Den är bra såklart, som böcker av Anne Holt alltid är, men jag fångades inte riktigt förrän ganska långt in i boken. Jag hoppas dock på mer! Henrik Holme var en fantastisk ny bekantskap och jag tycker att Hanne har mer att ge. Jag tyckte mig också ana att vi kanske inte fått se slutet av terrorattentat i Oslo, men jag kan ha fel. Ämnet är aktuellt och det känns kanske som än mer aktuellt efter att boken kom ut på norska. Jag tycker att det är synd om Holt inte skriver fler böcker på temat.