Recension: Grech, Lauren Marie; Love happens; 2020

Love happensNär vi var på Malta i höstas ville jag köpa inhemsk litteratur och eftersom malteser inte sällan skriver på engelska var det inte så svårt. Love happens av Laura Marie Grech marknadsförs som en feelgood och ska vara en kärleksroman. Författaren är född i Australien av maltesiska föräldrar och flyttade till Malta som sexåring.

Amelia och Eric träffas och blir förälskade. När de börjar dejta förstår vi att Eric döljer en hemlighet. Amelia blir gravid efter bara några månader och de bestämmer sig för att behålla barnet. När Amelia får veta att Eric är gift vänds allt upp och ner. De löser sina problem ganska fort och det kommer nya. Amelias mamma vill absolut att de ska gifta sig. Men det är ok, för Eric och Amelia vill gifta sig. Så är det en tredjedel kvar av boken och det händer lika många oväntade saker, men spoilers är ju inget man bör hålla på med så jag stannar där.

Detta var så dåligt! Efter halva boken tyckte jag att det var lite småmysigt och ville veta hur det skulle gå för Amelia och Eric. Mot slutet är de händelserna större och allvarligare, men också helt oväntade och boken tar märkliga vändningar hela tiden. Är det en kärleksroman? Eller är temat lögner? Eller rentav sorg? Jag kan inte svara på frågan och det gör boken rätt förvirrande. Den är dessutom bara 200 sidor lång och det händer hur mycket som helst, vilket gör den extremt ytlig. Flera lösa trådar också, som borde fått en förklaring eller i alla fall ett avslut.

Boken är skriven av en maltesisk författare, men utspelar sig på Manhattan, så inte ens för de härliga miljöerna på Malta ska du läsa boken. Jag skulle nog säga att du kan skippa boken helt. Hade jag inte själv köpt boken på paradgatan i Valletta hade jag nog varit mer besviken. nu kan jag i alla fall glädja mig åt att jag faktiskt läser det jag köper när jag är ute och reser.