Recension: Granwald, Therése; Ty riket är ditt; 2015

Ty riket är dittTy riket är ditt av Therése Granwald (Lo Söllgårds förlag) fick jag av bokbloggarkollegan Ulrica Västmanländskan i London i höstas. Hon gick i god för att det var en mycket bra +bok. Det tyckte jag lät spännande och lät den följa med till Gran Canaria.

VI får följa tre kvinnor; Anna, Eva och Sara. Alla tre har det gemensamt att de är fast i dåliga relationer. Eva och Saras historier ligger mycket nära verkligheten. Evas pojkvän vill att hon ska acceptera att han gör allt för Tyskland och Saras att han gör allt för Gud. De är båda beredda att göra vad som helst för att hålla fast i sina pojkvänner. Anna har det på liknande sätt. Hennes Andreas har fått ett stort erbjudande att spela på en konsert och han måste öva hela dagarna. De flyr till hans släktgård och efter hand förstår vi att Anna inte trivs särskilt bra. Andreas är mycket kontrollerande och kräver att Anna ska vara på det sätt som han önskar.

Ty riket är ditt är en trovärdig berättelse om hur kvinnor ibland offrar allt och lite till för sina män. Illustrationen med Eva och Sara är kanske aningen övertydlig, men eftersom det tog ett tag att förstå vilka de var (jag var oerhört trög och förstod inte Eva förrän efter ett ganska långt tag) så tyckte jag inte att det blev för mycket. Annas historia är den som är mest intressant att läsa om och det är den historien som driver boken framåt. Ju mer jag läste desto mer ville jag veta om Anna skulle kunna ta sig ur och göra något vettigare med sitt liv.

Jag tyckte mycket om boken och rekommenderar den varmt. Det enda jag, av naturliga skäl, hade svårt för, var att den elaka pojkvännen hette Andreas. Som min man.