Feministbrud på kulturjakt på Gran Canaria

Nu åkte vi ju inte till Gran Canaria för att njuta av kultur, utan mer av sol och bad. Men jag har märkt att det är nästintill omöjligt att undvika kultur och det är ju tur det. Så här kommer en kulturjakt från Gran Canaria.

Bahia Feliz

Det fanns såklart inte mycket kultur att hämta i Bahia Feliz på Fritidsresors gigantiska semesteranläggning, men det hade vi å andra sidan inte väntat oss heller. Den kultur som erbjöds var Bamseshower (för barn) och Schlagershower (för hela familjen). Vi deltog i det kulturella från vår balkong på nionde våningen.

Vulkanön Grand Canaria

Utanför Blue Village i Bahia Feliz ser det inte så vackert ut. Här är vi på väg till busshållplatsen. Landskapet ser lite vackrare ut på andra ställen och vad vi hört så är Gran Canarias inland betydligt finare med mer grönska.

Faro del Maspalomas

Om man tar sig bort till Maspalomas så kan man få se den här vackra fyren. Det är en fin plats med klassisk strandpromenad, men också lite mer exklusiva butiker. Maspalomas får fungera lite som kontrast mot närliggande Playa del Ingles och San Augustin.

Playa del Ingles

Den som har fördomar om Gran Canaria att det är mest är party och verkligen inte vackert kan få dessa bekräftade i Playa del Ingles och San Augustin. Playa del Ingles nöjescentrum är det ni ser ovan.

Las Palmas

Huvudstaden Las Palmas är mångfacetterad och mycket fin. Här står jag på shoppinggatan Triana i gamla stan. Stora kedjor som HM trängs med lokala butiker och caféer.

Regentbyggnaden

Mitt emot den stora katedralen S:t Ana, ligger regentbyggnaden. Här ifrån styrs Gran Canaria och hela Kanarieöarna. Las Palmas när nämligen tillsammans med Teneriffas huvudstad Santa Cruz, regionhuvudstad. Så otroligt jobbigt att dela huvudstad och behöva flytta hela administrationen fram och tillbaka! Men vänta nu, detta känns bekant. Görs det någon mer stans…? (*host* EU *host*)

Färgglada hus

Jag fick ingen bra bild på S:t Ana-katedralen för att jag stod för nära och det var inte riktigt läge att gå undan för att få en bra bild (med en vild fyraåring så får man ta det som det blir). Men en snabb bild lyckades jag knäppa i tornet (som hade alldeles för långa staket, därav snabbvisit). Dessa hus är mycket vackra, kanske mer färgglada i verkligheten, och ett litet signum för Las Palmas.

Columbus båt Niña

Christofer Columbus stannade på Gran Canaria på sin färd mot Västindien och till femhundraårsjubileet gjordes den här rekonstruktionen av båten Niña. Den går att skåda i stadens nyare del i närheten av stranden Las Canteras.