Recension: Erlandsson, Karin; Hem; 2021

HemJag hade tänkt läsa Karin Erlandsson när jag läste nordiskt i höstas, men det blev aldrig. Så fick jag hem hennes vuxenbok Hem i brevlådan från Schilds & Söderströms och tänkte att den måste jag läsa! Boken är utgiven på det finlandssvenska förlaget i samarbete med det svenska förlaget Forum. Karin Erlandsson skriver från Åland.

Hem är en samling noveller eller berättelser om kvinnor på Åland från vikingatiden och framåt. Det är fragmentariska nedslag i den åländska historien med fokus på kvinnorna. Några av historierna kan man ana är löst sammanflätade, annars är det en kort ögonblicksbild från någon kvinnas liv. Det är kvinnor som väntar på sina män, som inte sällan är på en båt. Kvinnor som tvingas leva sina egna liv fast de är i ett äktenskap. Alla är de kvinnor som som på något sätt reder sig.

Mest berörd blev vag av Tuula, finskan som flyttade till Åland på 70-talet för att gifta sig med sjömannen Bengt. Även Flör, som efter andra världskriget slutade äta för att hennes pappa skulle bli orolig och komma hem. De sista historien om Carolin 2019 var också hemskt rörande och också lite intressant, då det var Carolin som var till sjöss och inte hennes make.

Hem var en fantastiskt fin bok som jag tyckte mycket om. Årets första utlästa bok blev en fempoängare på Goodreads och det kanske jag inte riktigt trodde när jag började att läsa. Karin Erlandsson skapar ett fint lapptäcke av kvinnohistorier och hon gör det med stor kärlek till sin hembygd och till havet. Nu är Karin Erlandsson från finska fastlandet, men hon bor sedan länge på Åland med man och barn.