Recension: Denysenko, Larysa & Foya, Masha; Maja och hennes vänner; 2017

Maja och hennes vännerMaja och hennes vänner är en barnbok skriven av Larysa Denysenko och illustrerad av Masha Foya. Bonnier Carlsen har gett ut boken nu 2022, med ett nyskrivet förord av den ukrainska författaren. Alla intäkter för försäljningen går till Unicefs arbete i Ukraina. Boken gavs ut i Ukraina första gången 2017 efter Rysslands ockupation av Krim 2014.

Maja går i en klass med många olika barn. Alla barn är olika. Två har kommit till via IVF, en har en pappa som är försvunnen efter ett krig och en annan har en pappa som försvunnit och inte vill bli funnen. Några har små familjer, andra har stora. Själv har Maja två mammor och ingen pappa. Kriget är närvarande genom hela boken och en av eleverna är Krimtartar.

Maja och hennes vänner är en mycket fin bok om att vara olika. Jag läste en del av boken för min sexåring, som tyckte mycket om den. Nu har vi inte haft tid att läsa den tillsammans men hon har bett mig om att lägga den i högen för nattningsböcker till hösten. Vi fick möjlighet att prata om att ha tillkommit via ivf (som hon och hennes bror gjort) och det sorgliga i om någon försvinner. Jag ser fram emot att läsa mer för henne till hösten, för jag tyckte mycket om hela boken.

Mycket starka ord av författaren i förordet (som jag inte läst för mitt barn):

Jag skrev boken om olika ukrainska barn och deras olika familjer 2017 när Ryssland hade erövrat Krim och tillfälligt ockuperat delar av Donetsk och Luhansk. Jag skriver dessa ord från badrummet i mitt hem i Kyiv i dånet från en rysk angripares eld. Jag kan tänka mig att en av Majas klasskamrater nu ber i ett skyddsrum, en annan skriver ett brev till sin fängslade pappa i Ryssland, och en tredje har redan förlorat en älskad … Krig är alltid mot barn. Med den här texten vill jag skrika till världen att barnen i mitt land behöver internationellt skydd.