Recension: Colgan, Jenny; The christmas bookshop; 2021

A christmas bookshopJag har fått flera hintar om att jag borde ge Jenny Colgan en andra chans och jag ville inte ge mig in i någon ny serie, så jag valde att läsa hennes senaste bok The christmas bookshop som ännu inte kommit på svenska. Jag lyssnade på den på Storytel, som jag gör med alla julböcker. Tidigare har jag läst Det lilla bageriet på strandpromenaden.

Carmen har fått sparken från sitt jobb i en bokaffär i en galleria. Hon bjuds hem att bo hos sin syster som är advokat och vill hjälpa en klient att få rätsida på sina affärer. Mannen har en bokhandel som inte går med vinst och vänder inte affärerna uppåt, kommer han att behöva sälja. Carmen och hennes syster har inte någon vidare kontakt, men hon ser ingen annan utväg än att tacka ja. Det går till en början knaggligt med både relationen till systern och affärerna, men så finner Carmen glädje i att locka fler kunder till butiken.

Huvudspåret i den är romanen är att systrarna ska bli sams. Det finns dock två män som dyker upp i berättelsen, dels den kände självhjälpsförfattaren Blair och den blyga studenten och kväkaren Oke från Brasilien. Ärligt talat är det ingen av dessa män som lockar och jag hoppades innerligt att någon ny skulle dyka upp. Nu är det så att en av den odrägliga Blair och den suspekta Oke kommer att ändra sig till det bättre, men dock ej så mycket bättre att det övertygar.

Det är mysigt med jul och böcker och familjemys, men det var segt och tråkigt och helt ointressant för det mesta. Så detta med att ge Jenny Colgan en ny chans var inte ett lyckat drag. Är det jag eller är det helt enkelt Jenny Colgan?